لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

دانشگاه آزاد پوشیدن «لباس راحتی در فضای عمومی خوابگاه» را ممنوع اعلام کرد


دانشگاه آزاد ضمن ابلاغ «مصادیق مجاز و غیرمجاز پوشش» دانشجویان و استادان این دانشگاه اعلام کرد که «پوشیدن لباس راحتی به ویژه» برای زنان «در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است».

به گزارش خبرگزاری فارس در این آئین‌نامه «چادرهای نازک و توری»، « مانتوهای کوتاه، چاکدار»، «کلاه بدون مقنعه»، « روسری‌های نازک و کوتاه»، «شال »، «دامن جایگزین شلوار برای زنان به غیر از موارد خاص مانند افراد بیمار یا باردار» و « شلوار کوتاه، چسبان، استریج یا شلواری که تعمداً پاره یا وصله‌دار باشد» ممنوع اعلام شده است.

دانشگاه آزاد همچنین آرایش‌ در صورت و ناخن که «موجب جلب توجه دیگران می‌شود» و «استفاده افراطی از جواهرات در صورت (نگین بینی یا دندان)، دست و پا (زنجیر پا)» را نیز ممنوع اعلام کرده است.

در این آئین‌نامه اعلام شده که مردان نیز مجاز به «آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند بافتن مو و درست کردن مو به صورت تیغ‌تیغی یا نماد فرقه‌ای خاص نیستند» و «نباید لباس‌های اندامی، تنگ و چسبان با آستین‌های خیلی کوتاه حلقه‌ای یا رکابی یا یقه خیلی باز، شلوارک، لباس راحتی، شلوارهای فاق کوتاه، تنگ یا چسبان و نازک و شلوارهایی که تعمداً پاره یا وصله‌ باشد» بپوشند.

مردان همچنین اجازه استفاده از «زیورآلات اعم از گردن‌بند، زنجیر، مچ‌بند، دستبند و گوشواره طلا را ندارند و مجاز به آرایش‌هایی همچون برداشتن ابرو، مش کردن و بافتن مو» نیستند.

در این آئین‌نامه استفاده از نشانه‌های گروه‌‌هایی که «انحرافی» نامیده شده، «تصاویر زن»، «تصاویر فکاهی و پوچ و بی‌معنا» و« شعارهای قومی و نژادی» بر روس لباس، مچ‌بند، پیشانی‌بند، کمربند، انگشتر و کیف ممنوع اعلام شده است.

پس از انقلاب ۵۷ و اجباری شدن حجاب برای آئین‌نامه‌هایی نیز برای لباس کارکنان ادارات دولتی و دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

هفته گذشته نیز تجمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سوهانک تهران در اعتراض به حضور گشت ارشاد در اطراف این مجمتع آموزشی خبرساز شده بود.

در همین حال فیلمی از این تجمع منتشر شده که براساس آن یک خودروی گشت ارشاد، بدون توجه به حضور یک دختر دانشجوی معترض که مقابل خودرو ایستاده و به آن آویزان شده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

در برخی از فیلم‌های منتشر شده این خودرو پس از چند ثانیه حرکت توقف می‌کند اما در نهایت درباره وضعیت این دختر گزارشی منتشر نشده است.

با این حال حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرده بود که این خودروی نیروی انتظامی پس از قرار گرفتن این دانشجو در مقابل آن توقف کرده است.

پس از اجباری شدن حجاب در ایران در دوره‌های مختلف اعتراض‌هایی به این اقدام حکومت انجام شده است.

دور جدید اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه پارسال در ایران آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۴۰ زن در همین رابطه بازداشت شده‌اند.

ویدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری از جمله زنانی هستند که بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند. برخی از این زنان به زندان محکوم شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری‌فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG