لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

رئیس فراکسیون زنان مجلس خواستار «گزارشی مستند از عملکرد گشت ارشاد» شد


پروانه سلحشوری (راست) از مقام‌های دولت حسن روحانی انتقاد کرده که حرف و عمل آنها یکی نیست.
پروانه سلحشوری (راست) از مقام‌های دولت حسن روحانی انتقاد کرده که حرف و عمل آنها یکی نیست.

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه خواستار ارائه گزارشی مستند از نتایج عملکرد ۱۳ ساله گشت ارشاد شد. او همچنین با انتقاد از رویکرد حسن روحانی در مورد آزادی‌های اجتماعی گفت که «ای کاش روحانی اصلاً این حرف‌ها را نمی‌زد».

در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا پروانه سلحشوری خواستار آن شده که اگر گشت ارشاد پس از ۱۳ سال٬ توانسته «نتیجه دلخواهی» بگیرد و «حجاب بهتری» در جامعه ایجاد شده٬ «آن را با سند و مدرک نشان دهند».

اظهارات این نماینده مجلس، پس از انتشار ویدیوی کتک زدن یک دختر از سوی مأمور زن گشت ارشاد مطرح می‌شود. رویدادی که با انتقادهای بسیاری در ایران روبه‌رو شده است.

زهرا ساعی٬ دیگر نماینده مجلس نیز روز گذشته با اشاره به فعالیت گشت ارشاد در ایران از دهه ۸۰ شمسی، گفته بود که عملکرد این نیرو٬ باید مورد بررسی قرار بگیرد تا ببینند آیا به «اهداف» خود رسیده‌اند و «کارکردهایشان» در طول این سال‌ها مناسب بوده است؟»

برخوردهای سلبی در زمینه حجاب در ایران، حتی به باور مقام‌های مسئولی چون وزیر کشور دولت روحانی نیز ناموفق بوده و با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر نسلی٬ به چالشی اساسی برای حکومت تبدیل شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، در اسفند سال گذشته اذعان کرده بود که «شدت و حدتی» که در سال‌های پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته «نتیجه‌بخش نبوده است».

روز دوشنبه اما پروانه سلحشوری به اظهارات تازه وزیر کشور مبنی بر اینکه «دولت٬ دغدغه حجاب دارد» اشاره کرد و با یادآوری حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها گفت که این موضوع با این اظهار نظر حسن روحانی که «بگذاریم مردم زندگی کنند» در تضاد است.

او در این زمینه از عملکرد مأموران پلیس تحت نظر وزارت کشور انتقاد کرده و پرسیده است:‌ «آقای روحانی این حرف‌ها را برای چه کسی می‌زند؟ ای کاش اصلاً این حرف را نمی‌زد».

این نماینده مجلس خواستار آن شده که «اجازه زندگی کردن به مردم»، نه در حرف بلکه در «عمل» داده شود و در کنایه به دولت دوازدهم و حسن روحانی٬ اضافه کرده که «برخی اظهاراتی می‌کنند، اما عمل‌شان طور دیگر است».

انتقادها در زمینه برخوردهای گشت ارشاد با زنان، در روزهای گذشته علاوه بر شبکه‌های اجتماعی در میان نمایندگان مجلس و برخی مسئولان دولتی نیز بازتاب داشت و از جمله روز یکشنبه رسانه‌ها در ایران به نقل از پروانه سلحشوری٬ از سؤال جمعی از نمایندگان از وزیر کشور درباره برخورد خشونت‌آمیز مأموران گشت ارشاد با زنان خبر دادند.

خانم سلحشوری در گفت‌و‌گوی امروز خود با ایلنا نیز تصریح کرده که برخورد‌های «غیرمحترمانه‌تر و سلبی‌تر» در زمینه حجاب «نتیجه عکس» می‌دهد و در ایران٬ برخلاف ترکیه و مالزی٬ که به گفته او «روز به روز تعداد افراد محجبه بیشتر می‌شود»٬ جریان «کاملاً برعکس» است.

این نماینده در عین حال برخوردهای سلبی با شهروندان ایران را تنها به زنان مخالف حجاب اجباری یا حکومتی محدود ندانسته و افزوده که «با فعالان سیاسی، دانشجویان و زنان هم برخورد می‌کنند، نمی‌شود که با همه مردم اینطور رفتار کرد».

پروانه سلحشوری که جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان است، درست زمان راهیابی به مجلس دهم نیز اظهاراتی در رد خشونت علیه زنان در جامعه و حجاب اجباری داشت که بعدتر تحت فشار رسانه‌ها و چهره‌های محافظه‌کار ناچار به عقب‌نشینی از آن شد.

خانم سلحشوری در آن زمان گفته بود که خود معتقد به اختیاری بودن حجاب است و زمانی خواهد رسید که زنان ایرانی بتوانند خود در این زمینه انتخاب کنند. او در این زمینه گفته بود که این جزو حقوق ابتدایی زنان است که نحوه پوشش خود را انتخاب کنند.

در ماه‌های اخیر به دنبال مخالفت‌های علنی شماری از زنان در ایران با موضوع حجاب اجباری و بازداشت گروهی از آنها در شهرهای مختلف ایران و به ویژه تهران٬ نه تنها پلیس ایران بر برخورد بدون «تعارف» با بدحجابی خبر داد٬ بلکه این موضوع در تریبون‌های نماز جمعه و حتی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی نیز مطرح شد.

با آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای تلاش کرد در اظهارات اخیر خود در این زمینه٬ مخالفت با حجاب اجباری در ایران را «حقیر» جلوه دهد٬ اما درگیری مأموران گشت ارشاد با افرادی که حجاب مدنظر حکومت را رعایت نمی‌کنند و ویدئوهای زیادی که از برخورد لفظی این زنان با آمران به معروف در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود٬ خلاف آن را نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG