لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۸

واکنش‌ها به ویدئوی کتک خوردن یک دختر از مأموران گشت ارشاد


انتشار ویدئوی کتک زدن یک دختر توسط مأموران «گشت ارشاد» با واکنش چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده و موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

در ویدئویی که نخستین بار در کانال تلگرامی مسیح علی‌نژاد با نام «چهارشنبه‌های سفید» منتشر شد، کشمکش لفظی یک دختر جوان با چند مأمور «گشت ارشاد» دیده و شنیده می‌شود که ناگهان دست‌کم یکی از مأموران زن به سوی دختر جوان حمله‌ور می‌شود و این دختر بی‌حال روی زمین می‌افتد.

انتشار ویدئوی کتک زدن یک دختر توسط مأموران «گشت ارشاد»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:20 0:00

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین خواستار تحقیق درباره این موضوع شده است.

با این حال پلیس ایران ضمن ابراز تأسف از این اتفاق، از زنان خواسته است که «شئونات اجتماعی» را رعایت کنند.

به گزارش تسنیم، دفتر سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند» گفته است: «بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی از پارک‌های تهران دارد» و «بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:53 0:00
لینک مستقیم

از سوی دیگر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفته است رفتاری را که «به گشت ارشاد منتسب شده» است محکوم می‌کند و آن را «خشن و غیردینی» می‌داند.

از سویی شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی، انتشار این ویدئو را نیز دلیلی بر «ضرورت تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی» دانسته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی روز پنج‌شنبه واکنشی گسترده به این ویدئو داشتند و از جمله درباره خشونت عریان‌تر در محل‌هایی که دوربین وجود ندارد ابراز نگرانی کردند.

انتشار ویدئوی جدید حدود چهل روز پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که تلویحا دختران خیابان انقلاب را «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آنها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» دانسته بود.

در ماه‌های اخیر شماری از زنان در اقدامی که به «دختران خیابان انقلاب» معروف شد، با برافراشتن روسری‌های خود در محل‌های عمومی، به حجاب اجباری و نابرابری‌های جنسیتی اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات تاکنون به بازداشت بیش از ۳۵ زن منجر شده است که ویدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری، از جمله آنان هستند.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، «شدّت و حدّتی» که پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته، «به نتیجه مورد نظر نرسیده است».

در حال حاضر ایران تنها کشوری است که «مراعات حجاب» برای تمامی زنان، حتی زنان غیرمسلمان یا خارجی، در آن اجباری است.

XS
SM
MD
LG