لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

معاون حقوقی روحانی کتک زدن یک دختر توسط گشت ارشاد را خلاف اصول قانون اساسی خواند


معاون حقوقی حسن روحانی، کتک زدن یک دختر توسط مأموران «گشت ارشاد» را «مغایر اصول مختلف قانون اساسی» خواند و گفت که این مأموران مرتکب «اعمال مجرمانه» از جمله «تعرض به حیثیت، توهین و ضرب» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا لعیا جنیدی، روز شنبه اول اردیبهشت، اعلام کرد که اقدام این مأموران با «اصول مختلف» قانون اساسی از جمله بند ۱۴ اصل ۳، اصل‌های ۸، ۲۰، ۳۲، ۳۷، ۳۹، بند ۴ اصل ۱۵۶ و ۲۲و ۳۶ «مغایرت آشکار دارد».

این بندهای قانون اساسی تأکید می کنند که شهروندان ایران باید از «حق زندگی توأم با رعایت حق کرامت»، «حیثیت و احترام» برخوردار باشند و هیچ شخص خصوصی یا دولتی، «حق تعرض به زندگی، کرامت، شرافت و حقوق شخص دیگر ندارد».

در این زمینه معاون حقوقی حسن روحانی گفت که مأموران گشت ارشاد اقدام به «اهانت و خشونت فیزیکی» و «بی‌حرمتی نسبت به شخصیت و حیثیت فرد» کرده‌اند.

خانم جنیدی تأکید کرد که این مأموران «مجاز نیستند به طور همزمان هم نقش ضابط انتظامی و هم نقش قاضی را ایفا کنند».

انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از مأموران «گشت ارشاد» موجی از اعتراض‌های گسترده را در شبکه‌های اجتماعی پدید آورد.

این اقدام مأموران نیروی انتظامی انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشته است.

از جمله طیبه سیاوشی نماینده تهران، در توئیتر خود این اقدام را «تأسف‌آور» خواند و نوشت که حمیدرضا اشراق، معاون امور حقوقی و مجلس نیروی انتظامی، نیز برخورد مأموران را «اشتباه» خوانده و گفته که به ماموران دستور داده شده که «اگر مقاومتی صورت گرفت، مأموران رها كنند».

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، نیز خواستار تحقیق درباره این موضوع شده اما پلیس ایران با وجود ابراز تأسف از این اتفاق، از زنان خواسته است که «شئونات اجتماعی» را رعایت کنند.

در این میان برخی چهره‌های فرهنگی مدافع حقوق زنان هم به اقدام مأموران گشت ارشاد واکنش نشان داده‌اند.

از جمله مهناز افشار بازیگر سینما و تئاتر در توئیتی با به اشتراک گذاشتن ویدئویی از این اقدام گفته است که «به همه بگویید اینجا ایران است، همانجا که برای یک انتخاب شخصی کرامت انسانی که هیچ، خود انسان را زیر پا گذاشتند. کابوس شما را نه تاریخ فراموش خواهد کرد نه ما».

ترانه علیدوستی، دیگر بازیگر سرشناس سینمای ایران نیز در توئیتی در این باره نوشته است: «به مو و روسری دیگران چنگ زدن ارشاد نیست. حلقوم بچه های مردم رو فشردن برای ارزشهای خودتون ارشاد نیست. توحش است! گشت خفقان و قلدری و بربریت».

او اضافه کرد که «ما از این فیلم‌ها باز هم این سال‌ها دیدیم؛ ادای حیرت و برخورد با مأمور خاطی رو درنیارید لطفا».

روز جمعه اما احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، از واکنش مقام‌های دولت و نمایندگان مجلس به این اتفاق انتقاد کرد و گفت که «وزیر و وکیل راه می‌افتند که به یک خانم بی‌حجاب اهانت شد».

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و روزنامه کیهان نیز این اتفاق را «برنامه‌ریزی‌شده» و «تصنعی» خوانده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌های به توصیف آنها «نامتعارف» است.

با این حال، بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌ است. از جمله وزیر کشور ایران اذعان کرده که «شدّت و حدّتی» که پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته، به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

کتک زدن این دختر از سوی ماموران «گشت ارشاد» حدود یک ماه پس از پرت کردن مریم شریعتمداری یکی از معترضان به حجاب اجباری از پست برق رخ داده است.

در این فیلم مأمور پلیس، پس از پرت کردن مریم شریعتمداری از روی پست برق، الفاظی رکیک درباره شهروندان حاضر در محل که نسبت به این اقدام او معترض بودند، به کار برد.

پس از آن حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران، به معترضان به حجاب اجباری هشدار داد که پلیس «هیچ تعارفی» در برخورد با آنها ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز معترضان به حجاب اجباری را که به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آنها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» دانسته بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG