لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

دولت هنگ‌کنگ «آماده اعمال قوانین اضطراری می‌شود»


نیروهای ضد شورش در حال بازداشت یکی از معترضان در اعتراضات روز اول اکتبر که همزمان با روز ملی جمهوری خلق چین بود
نیروهای ضد شورش در حال بازداشت یکی از معترضان در اعتراضات روز اول اکتبر که همزمان با روز ملی جمهوری خلق چین بود

با ادامه اعتراضات گسترده و پیاپی در هنگ‌کنگ، در حالی‌‌که روند رو به فزونی خشونت‌ها نیز ادامه پیدا کرده، خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع خبری می‌گوید مسئولان امور اجرایی این منطقه آماده اعمال قوانین جنجالی شرایط اضطراری می‌شوند.

این نخستین بار نیست که احتمال اعمال قوانین مربوط به شرایط اضطراری در این منطقه ویژه اداری در جنوب چین مطرح می‌شود؛ اما این موضوع معمولا واکنش‌های منفی را از جمله از سوی چهره‌های بارز بازرگانی و اقتصادی همراه داشته‌است.

رویترز به‌نقل از دو منبع خبری گفته مسئولان اجرایی منطقه قصد دارند روز جمعه، ۱۲ مهر ماه، در جریان نشستی به بررسی و اعلام شرایط اضطراری بپردازند.

قوانین مربوط به شرایط اضطراری از دوره استعمار بریتانیا باقی مانده و طی دهه‌های گذشته هرگز اجرا نشده‌است. این قوانین می‌تواند به‌طور مشخصی به کنترل تجمعات، رسانه‌ها، آزادی اطلاعات و مسائل دیگر بیانجامد، به‌عبارتی آن‌چه هنگ‌کنگ را از چین متمایز می‌کند.

رسانه‌ها روز گذشته خبر داده بودند که دولت هنگ‌کنگ قصد دارد استفاده از ماسک را ممنوع کند.

معترضان به‌طور گسترده‌ای از ماسک‌های ضدآلودگی و یا ماسک‌های ضدگاز استفاده می‌کنند. پلیس هنگ‌کنگ به‌طور قابل توجهی استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل را افزایش داده است.

در عین حال گزارش‌هایی نیز از تغییرات در دستورات و راهنمای مربوط به عملکرد پلیس در جریان تظاهرات و اعتراضات منتشر شده‌است.

رسانه‌های محلی گفته‌اند برای نمونه پاراگراف «نیروهای پلیس پاسخگوی اقدامات خود هستند» تغییر کرده و جای آن آمده: «نیروهای پلیس در محل باید با صلاحدید خود تصمیم بگیرند استفاده از زور تا چه اندازه و چه میزان در هر شرایطی ضروری و قابل اجراست».

این تغییرات در دستورالعمل موسوم به «راهنمای روش‌های استفاده از زور» انجام شده و به افسران پلیس اجازه داده در صورتی که مرگ یا جراحت جدی آن‌ها «نسبتا محتمل» است، از سلاح جنگی استفاده کنند.

رادیو فردا مستقلا قادر به تائید این گزارش‌ها نیست.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده مدارک و اسنادی که دیده نشان می‌دهد دستورالعمل‌های مربوط به افسران و نیروهای پلیس در جریان اعتراضات سست‌تر از گذشته شده‌است.

این تغییرات در حالی صورت گرفته که آخر هفته میلادی گذشته پلیس برای نخستین بار با سلاح گرم به سینه یک معترض، جوانی ۱۸ ساله، شلیک کرد. پیشتر نیروهای پلیس شلیک هوایی انجام داده بودند، اما تیراندازی مستقیم، نه تنها در جریان وقایع ماه‌های گذشته بی‌سابقه‌است که طی سال‌های گذشته نیز نمونه‌ای از آن در جریان تظاهرات و اعتراضات دیده نشده‌است.

در آخرین روزهای هفته، پلیس ۱۴۰۰ گلوله اشک‌آور پرتاب کرده‌ و ۹۰۰ گلوله لاستیکی شلیک کرده‌است. این شلیک‌ها به نابینایی یک چشم یک خبرنگار اهل اندونزی نیز انجامیده است.

نیروهای پلیس شش بار تیر جنگی شلیک کرده‌اند. معترضان نیز از کوکتل مولوتف و مواد آتش‌زا و به گفته پلیس مایعات خطرناک علیه نیروهای امنیتی استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها محلی، شبکه‌های اجتماعی، رویترز/ت/خ
XS
SM
MD
LG