لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

تجمع «بیش از ۵ هزار معترض» فرودگاه هنگ‌کنگ را فلج کرد


صحنه‌ای از اعتراضات در یکی از سالن‌های فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ
صحنه‌ای از اعتراضات در یکی از سالن‌های فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ

به گفته پلیس هنگ‌کنگ، تجمع بیش از ۵ هزار نفر از معترضان در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ طی امروز، دوشنبه، باعث شده است که مقام‌های این فرودگاه تمامی پروازهای امروز را در این فرودگاه مهم جهانی لغو کنند.

بنا بر گزارش‌ها، هزاران معترض در سالن‌های اصلی فرودگاه تجمع کرده‌اند و نیروهای بیشتر پلیس در حال اعزام به این فرودگاه هستند.

دوشنبه گذشته نیز پیوستن کارکنان فرودگاه هنگ‌کنگ به اعتراضات سراسری ضد دولتی باعث لغو بسیاری از پروازها شد.

اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ وارد دهمین هفته خود شده است، در حالی‌که درگیری‌های کم‌سابقه در این منطقه ویژه اداری بین معترضان و پلیس، رو به افزایش گزاش شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها معترضان هنگ‌کنگی در روزهای اخیر به «حمله و فرار»، که روش تازه‌ای از اعتراضات در این منطقه‌ است، روی آورده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس برای نخستین بار در ایستگاه قطار اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌است.

رویترز گزارش داده معترضان هنگ‌کنگی از مواد آتش‌زا استفاده کرده‌اند. پلیس هم برای این‌که زودتر از هفته‌های گذشته آن‌ها را مجبور به ترک خیابان‌ها کند، به‌سوی آن‌ها در بلوارهای شلوغ مرکز شهر و ایستگاه قطار گاز اشک‌آور پرتاب کرده و مستقیما با آن‌ها درگیر شده‌است.

رسانه‌های محلی خبر از زخمی‌شدن شماری از معترضان و نیز نیروهای پلیس داده‌اند.

روزنامه «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» به نقل از مقام‌های بیمارستانی می‌گوید تا پیش از نیمه‌شب روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد، ۱۳ تن، ۹ مرد و چهار زن، زخمی شده و به بیمارستان انتقال پیدا کرده‌اند.

سن مجروحان بین ۱۷ تا ۵۶ سال گزارش شده که نشان می‌دهند هنوز بسیاری از نوجوانان در اعتراضات هنگ‌کنگ حضور دارند. وضعیت دست‌کم یک مرد و یک زن وخیم گزارش شده‌است.

در فضای مجازی تصاویری از بازداشت معترضان توسط نیروهای لباس‌شخصی نیز منتشر شده‌است.

در یکی از فیلم‌هایی که در ساعت‌های گذشته منتشرشده نیروهای پلیس در نقطه کوری روی پله‌های برقی ایستگاه مترو به معترضان حمله کرده و آن‌ها را هدف قرار داده‌اند.

گزارش‌ها، تصاویر و نیز بازتاب آن‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد خشونت‌ها در جریان اعتراضات هنگ‌کنگ رو به افزایش است. معترضان اکنون در سومین ماه از اعتراضات همچنان راهی خیابان‌ها می‌شوند. رویترز می‌گوید شمار معترضان در روز یک‌شنبه «هزاران نفر» بود.

نگرانی‌هایی نیز در مورد احتمال واکنش دولت مرکزی چین وجود دارد؛ آن‌چه ممکن است به خشونت‌های تازه‌ای بیانجامد و مشخص نیست چه پیامدهایی بر این مرکز مالی مهم آسیا خواهد گذاشت.

هنگ‌کنگ یک منطقه ویژه اداری است که تحت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم»، در امور قضائی، اجرایی، مالی و انتظامی مستقل از پکن اداره می‌شود و در مقایسه با جمهوری خلق چین از آزادی‌های به‌مراتب بیشتری برخوردار است.

موج تازه و گسترده اعتراضات در هنگ‌کنگ، عمدتا اعتراضاتی علیه نزدیکی بیش از حد اداره‌کنندگان این منطقه به دولت مرکزی چین صورت می‌گیرد. اعتراضات اخیر، نخست علیه لایحه استرداد مظنونان به چین آغاز شد. اما حتی عقب‌نشینی دولت از این لایحه نیز به اعتراضات پایان نداده‌است.

توئیتر، اپل‌دیلی، ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست، رویترز، خبرگزاری آلمان / ت و پ.پ
XS
SM
MD
LG