لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

اعتراضات در هنگ‌کنگ؛ لغو پروازها، اعتصاب و هشدار در مورد «اوضاع بسیار خطرناک»


درگیری‌ها ادامه دارد، همراه با شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس و پرتاب سنگ از سوی معترضان. معترضان می‌گویند از روز دوشنبه دست به اعتصاب می‌زنند.
درگیری‌ها ادامه دارد، همراه با شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس و پرتاب سنگ از سوی معترضان. معترضان می‌گویند از روز دوشنبه دست به اعتصاب می‌زنند.

اعتراضات در هنگ‌کنگ علیه پی‌گیری سیاست‌های دلخواه پکن توسط دولت اجرایی آن ادامه دارد و رئیس این دولت هشدار داده که منطقه وارد «وضعیت بسیار خطرناکی می‌شود».

ادامه اعتراضات که با اعتصاب در این مرکز مالی آسیا همراه شده، لغو دست‌کم ۲۰۰ پرواز را همراه آورده‌است.

معترضان می‌گویند از روز دوشنبه دست به اعتصاب زده‌اند؛ آن‌چه می‌تواند به ایجاد مشکلاتی در اوضاع مالی در مناطق دیگر آسیا و جهان بیانجامد.

روزهای آخر هفته در سومین ماه اعتراضات، بار دیگر درگیری و خشونت بین معترضان و نیروهای امنیتی هنگ‌کنگ رخ داده‌است.

پلیس روز دوشنبه ۸۲ نفر از معترضان را بازداشت کرده‌است.

کری لم، رئیس منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، هشدار داده که این منطقه «وارد مرحله بسیار خطرناک شده‌است».

گزارش‌ها از بامداد دوشنبه حاکی‌ست که وسایل حمل‌ونقل عمومی و کارکنان موسسات با مشکلاتی برای رفتن سر کارهایشان روبه‌رو شده‌اند. گروهی از معترضان جلوی حرکت قطارهای شهری را گرفته‌اند.

ترافیک به قلب جزیره جنوبی هنگ‌کنگ بسیار سنگین گزارش شده‌است و رسانه‌های شهر از توقف حرکت قطار سریع‌السیر فرودگاه هنگ‌کنگ خبر داده‌اند.

هنگ‌کنگ به‌طور عمده از چند جزیره و شبه‌جزیره کوچک‌ و بزرگ تشکیل می‌شود که «جزیره هنگ‌کنگ» در جنوب آن مرکز بسیاری از اداره‌ها و موسسات خارجی‌ست. در شمال این جزیره نیز شبه‌جزیره کوُلون در مرز سرزمین اصلی چین قرار دارد.

موج تازه و گسترده اعتراضات در هنگ‌کنگ، نخستین مورد از این دست از سال ۱۳۹۳ به این سو است.
موج تازه و گسترده اعتراضات در هنگ‌کنگ، نخستین مورد از این دست از سال ۱۳۹۳ به این سو است.

موج تازه و گسترده اعتراضات در هنگ‌کنگ، نخستین مورد از این دست از سال ۱۳۹۳ به این سو، عمدتا علیه سیاست‌های نزدیکی بیش از حد به چین است که صورت می‌گیرد. جرقه اعتراضات اخیر را لایحه استرداد مظنونان به چین زد. اما حتی عقب‌نشینی دولت از این لایحه نیز به اعتراضات پایان نداد.

معترضان هنگ‌کنگی در عین حال خواستار برگزاری «انتخابات مستقیم» و تحقیقات در مورد عملکرد پلیس شده‌اند.

هنگ‌کنگ یک منطقه ویژه اداری است که تحت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم»، در امور قضائی، اجرایی، مالی و انتظامی مستقل از پکن اداره می‌شود و در مقایسه با جمهوری خلق چین از آزادی‌های به‌مراتب بیشتری برخوردار است.

شکلی از انتخابات نیز در این منطقه وجود دارد که به احزاب و گروه‌های غیرکمونیستی نیز اجازه ورود می‌دهد؛ ولی صاحب دولتی اجرایی‌ست که قدرت گسترده‌ای دارد و این دولت نزدیک به پکن است.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند دولت فعلی چین تحت رهبری شی جین‌پینگ، به سیاست‌های به‌مراتب تهاجمی‌تری در قبال منطقه هنگ‌کنگ و نیز جزیره تایوان رو آورده و قصد دارد در نهایت دست به کنترل کامل آن‌ها بزند.

پکن استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یک «استان سرکش» قلمداد می‌کند. دولت چین در مورد «دخالت‌های خارجی» در هنگ‌کنگ نیز شدیدا هشدار داده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، گزارش‌های محلی/ت
XS
SM
MD
LG