لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

کارخانه‎‌های لوازم خانگی ایران با «یک‌چهارم ظرفیت» کار می‌کنند


محمدرضا فریوری، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران، می‌گوید «قاچاق کالا در حال حاضر بسیار با صرفه‌تر» از تولید این لوازم است.
محمدرضا فریوری، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران، می‌گوید «قاچاق کالا در حال حاضر بسیار با صرفه‌تر» از تولید این لوازم است.

به گفته محمدرضا فریوری، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران، ظرفیت فعال کارخانه‌های لوازم خانگی در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

آقای فریوری روز دوشنبه ۲۰ خرداد به خبرگزاری فارس گفت نرخ دلار برای تولیدکنندگان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که به گفته او، کالای قاچاق با دلار ۱۲۸۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین مواد اولیه بخش تولید «با مضیقه روبه‌رو است»، گفت تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش قیمت ارز با مشکل روبه‌رو شده و نیاز واحدهای تولیدی حداقل سه برابر قبل شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران طی یک سال اخیر نزدیک به سه برابر افزایش یافته و در هفته‌های اخیر بین ۱۲۹۰۰ تا ۱۴هزار تومان در نوسان است؛ البته نرخ دلار در سیستم «نیما» برای واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها حدود ۱۱ هزار تومان است.

فریوری با بیان اینکه سیستم بانکی در جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی عمل نمی‌کند، گفت قاچاق کالا نیز طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و در حالی که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو شده، قاچاق کالا نیز به سهولت و با حجم بالا صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه «قاچاق کالا در حال حاضر بسیار با صرفه است»، گفت کالای قاچاق با دلار ۱۲۸۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان باید دلار نیمایی ۱۱ هزار تومانی را خریداری کنند که با احتساب تعرفه ۲۵ درصدی واردات قطعات و مواد اولیه، نرخ دلار برای بخش تولید حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود. به این قیمت باید هزینه‌های سربار تولید و دستمزد را نیز اضافه کنیم.

آقای فریوری می‌گوید در مجموع نرخ دلار برای تولیدکنندگان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود و مصرف‌کننده نیز ترجیح می‌دهد کالای خارجی را با قیمت پایین‌تر خریداری کند.

به گفته وی، در حال حاضر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با ارز نیمایی تأمین می‌شود و ارز دولتی (۴۲۰۰ تومان) سهمی در تأمین مواد اولیه ندارد.

گزارش اخیر وزارت صنعت، معادن و تجارت از تولید محصولات صنعتی ایران نیز نشان از افت چشمگیر تولید و صادرات بسیاری از محصولات طی سال ۹۷ دارد.

بر اساس گزارش ۱۵۳ صفحه‌ای وزارت صنعت که ۱۳ خرداد در سایت رسمی آن منتشر شده‌است، تولید انواع تلویزیون در سال گذشته بیش از ۳۱ درصد کاهش یافته، تولید یخچال نزدیک ۱۳ درصد، تولید ماشین لباسشویی ۴۰ درصد و تولید کولر ۵ درصد افت داشته است.

وضعیت تولید برخی محصولات عمده خانگی از سال ۸۴ تاکنون (میلیون دستگاه) - منبع: آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت
وضعیت تولید برخی محصولات عمده خانگی از سال ۸۴ تاکنون (میلیون دستگاه) - منبع: آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت

برخلاف گفته‌های آقای فریوری درباره مشکل تامین ارز، آنچه آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد، از سال ۹۱ تاکنون تولید حداقل چهار محصول عمده خانگی شامل تلویزیون، یخچال، کولر آبی و ماشین لباسشویی با رکود مواجه بوده است، اگرچه بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، میزان تولید باز هم کاهش یافته است.

منابع: خبرگزاری فارس، وزارت صنعت، رادیو فردا. ف.ق /ج
XS
SM
MD
LG