لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

حملات جدید موشکی روسیه به اوکراین؛ ۳۴ نفر مجروح و چند ساختمان تخریب شدند


نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از حملات موشکی روسیه به پاولوهراد در اوکراین
نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از حملات موشکی روسیه به پاولوهراد در اوکراین

بر اثر موج جدیدی از حملات موشکی روسیه در طول شب گذشته در شهر پاولوهراد، ۳۴ نفر مجروح و چند مجموعه مسکونی تخریب شد.

حملات به پاولوهراد واقع در استان دنیپروپتروفسک که بیش از صد کیلومتر با خطوط مقدم جبهه فاصله دارد بخشی از موج دوم حملات موشکی روسیه به سرتاسر اوکراین طی سه روز گذشته است.

یکی از موشک‌ها به نزدیکی یک مجموعه مسکونی در حومه این شهر اصابت کرد و بر اثر این انفجار چند ساختمان به شدت آسیب دیدند. در مرکز این شهر نیز شیشه پنجره‌های یک خوابگاه که به کارخانه مواد شیمیایی بدل شده است بر اثر موج انفجار خرد شد.

میکولا کوکاشوک، رئیس شورای منطقه‌ای دنیپروپتروفسک، گفت: در این حملات ۱۹ مجموعه آپارتمانی، ۲۵ خانه، سه مدرسه، سه کودکستان و چند فروشگاه آسیب دیده‌اند.

به گفته استاندار این منطقه، پنج کودک در میان مجروحان هستند.

پاولوهراد که در جنوب شرقی اوکراین قرار دارد یک تقاطع مهم در شبکه راه‌آهن منطقه است و تاسيسات حمل‌ونقل مهمی در اطراف آن قرار دارد.

وزارت دفاع روسیه گفت در این عملیات موشک‌های هدایت‌شونده از راه دریا و هوا به سوی «تاسیسات نظامی - صنعتی ارتش اوکراین» شلیک شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «حملات به اهداف خود رسیدند. فعالیت تاسیساتی که برای ارتش اوکراین مهمات، اسلحه و تجهیزات نظامی تولید می‌کند مختل شده است».

به نظر می‌رسد که خسارات ناشی از این حملات موشکی در سایر نقاط اوکراین ناچیز بوده است. نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که از مجموع ۱۸ موشکی که به سوی این کشور شلیک شده بود، ۱۵ مورد رهگیری و در آسمان منهدم شدند.

مقامات شهر کی‌یف گفتند هیچ موردی از تلفات غیرنظامی و یا خسارت به مناطق غیرنظامی در این شهر روی نداده است.

وزارت انرژی اوکراین خبر داد که بر اثر حملات شب گذشته، شبکه‌های انتقال برق در استان خرسون، واقع در جنوب و ناحیه دنیپروپتروفسک در شرق این کشور به شدت آسیب دیده‌اند، برق هزاران نفر قطع شده است و تعمیر تاسیسات آسیب‌دیده چند روز طول خواهد کشید.

روسیه پس از حدود دو ماه وقفه، از روز جمعه دور جدید حملات موشکی به سرتاسر اوکراین را آغاز کرد.

در حملات موشکی بامداد هشتم اردیبهشت ۲۳ غیرنظامی در یک مجموعه مسکونی در شهر اومان واقع در نواحی مرکزی اوکراین کشته شدند.

ارتش روسیه در فاصله ماه‌های اکتبر تا مارس بارها نقاط مختلف در سرتاسر خاک اوکراین از جمله شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار می‌داد.

دولت اوکراین می‌گوید حملات روسیه به اهداف غیرنظامی، عمدی و مصداق جنایات جنگی است. در مقابل مسکو ادعا می‌کند که هیچگاه به اهداف غیرنظامی حمله نکرده و هدف این حملات کاستن از توانایی نظامی اوکراین است.

در جبهه‌های جنگ پس از چند ماه عدم تحرک مشهود و پیشروی‌های محدود نیروهای روسیه در جبهه‌های لوهانسک و دونتسک، به نظر می‌رسد که با شروع ضد حمله اوکراین در هفته‌های آینده صحنه نبرد کاملا تغییر کند.

ارتش اوکراین با استفاده از صدها خودروی زرهی و تانک‌هايی که از متحدان غربی خود دریافت کرده است و هزاران پرسنلی که پس از آموزش در کشوهای عضو ناتو به اوکراین بازگشته‌اند، خود را برای ضد حمله‌های گسترده آماده کرده است.

روز یکشنبه یک مخزن بزرگ سوخت در شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد ظاهرا بر اثر اصابت یک پهپاد دچار حریق شد.

دولت اوکراین رسما مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است ولی مقامات این کشور گفتند که آتش‌سوزی در مخازن سوخت کریمه بخشی از آمادگی ارتش اوکراین برای شروع ضد حمله است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG