لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

آیا با عسل می‌توان پردازنده کامپیوتر ساخت؟


مجلۀ فناوری: مهندسان گفته‌اند که می‌توانند از عسل پردازندۀ رایانه بسازند. این ایده اگر عملی شود، علاوه بر مزایای فنی، به کاستن از آلودگی محیط‌ زیست نیز کمک خواهد کرد.

رایانه عسلی

مهندسان دانشگاه ایالتی واشینگتن گفته‌اند از عسل می‌‌توان در تولید تراشه‌هایی که دارای جنس نورومورفیک هستند استفاده کرد. با این کار حتی می‌توان سریع‌تر به پردازش اطلاعات پرداخت و این مورد سبب سریع‌تر شدن رایانه‌ها هم خواهد شد.

با ساخت چنین پردازنده‌هایی زباله‌های صنعتی کاهش پیدا می‌کند چون این پردازنده‌ها در طبیعت تجزیه می‌شوند. در ساخت این پردازنده عسلی، محققان از ساختار مغز انسان الگو می‌گیرند.

معماری نورومورفیک به حالتی می‌گویند که در پردازنده‌ها نحوه‌ عملکرد نورون‌های مغز و مدارهای عصبی انسان تقلید می‌شود. به دلیل سرعت و عملکرد بهتر، این رایانه‌ها در زمینه هوش مصنوعی سریع‌تر عمل می‌کنند.

مهندسان امید دارند با توسعه این پردازنده‌ها هوش مصنوعی به گونه‌ای توسعه یابد که بتوان قدرت خلاقیت را با کمک هوش مصنوعی به رایانه‌‌ها آورد و به این ترتیب، ربات‌هایی با کارکردی نزدیک به انسان ساخت.

مخالفان این طرح را خطرناک می‌دانند و برخی سناریو‌های برتری ربات بر انسان را مطرح می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش افزایش راندمان و کاهش مصرف پردازنده‌هاست. به همین دلیل مثلاً یک ماشین مدت بیشتری می‌تواند با یک بار شارژ شدن کار کند.

دانشمندان توانسته‌اند از عسل قطعه‌ای مانند ترانزیستور تولید کنند که هم داده‌ها را ذخیره و هم پردازش می‌کند.

تفاوت‌های آیفون ۱۴

در آیفون ۱۴ قرار است تفاوت بین نسخه پایه و فول بسیار زیاد‌ باشد. اپل قصد دارد در سال جاری مدل ۵.۴ اینچی مینی را از سری محصولات آیفون ۱۴ خود خارج کند.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های فناوری، در آیفون ۱۴ کاربران با محصول ۶.۱ اینچی و دو گوشی ۶.۷ اینچی طرف خواهند بود و این سه مدل قابلیت‌های بسیار متفاوتی خواهند داشت.

در آیفون ۱۴، حذف ناچ در مدل پرو، USB-C فقط برای مدل‌های پرو، تراشه‌ A16 پرو برای مدل‌های پرو و دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی برای گران‌قیمت‌ترین مدل پیش‌بینی شده است. میزان رم در مدل گران‌قیمت آیفون ۱۴ با مدل پایه تفاوت معناداری خواهد داشت.

احتمالاً نسخه پرو و پرو مکس می‌توانند فیلم هشت کی بگیرند، اما نسخه پایه چنین قابلیتی نخواهد داشت.

در گران‌قیمت‌ترین نسخه آیفون ۱۴ از سنسور لیدار هم استفاده خواهد شد.

گوشی‌های موبایل در ایران ۴ تا ۵ درصد گران می‌شوند

در صفحه توئیتر انجمن واردکنندگان موبایل خبری مبنی بر افزایش قیمت موبایل منتشر شده و علت آن تغییر در روند واردات اعلام شده است.

از سوی دیگر، تغییر نرخ ارز روند واردات این کالا را در گمرک نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. علاوه‌ بر این، در روزهای پایانی سال گذشته اعلام شد که ارز حاصل از صادرات خشکبار منشأ تأمین ارز لازم برای واردات گوشی‌های موبایل در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

برخی رسانه‌های فناوری ایران پیش‌بینی کرده‌اند که تغییر احتمالی روند واردات در سال ۱۴۰۱ باعث افزایش حدود ۴ تا ۵ درصدی قیمت نهایی گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار و افزایش ۱۱ درصدی در گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار خواهد شد.

زمان تولید ربات انسان‌نمای تسلا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، از احتمال تولید ربات انسان‌نمای این شرکت در سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

تسلابات نام ربات انسان‌نمای این شرکت است. این محصول که نخستین بار مدیرعامل تسلا سال گذشته آن را معرفی کرد، قرار است در گام اول برای کارهای امدادی و پرخطر برای انسان مورد استفاده قرار گیرد. اما در گام بعدی از این ربات‌ها می‌توان در خانه هم استفاده کرد.

این ربات مانند یک انسان لاغر با قد متوسط است و وزنی در حدود ۵۶ کیلوگرم دارد. این ربات می‌تواند باری در حدود وزن خود را جابه‌جا کند و سرعتی مانند راه رفتن یک انسان عادی دارد.

تسلا بات به‌گونه‌ای ساخته شده که توانایی کمتری نسبت به یک انسان معمولی داشته باشد. یکی از ترس‌های منتقدان هوش مصنوعی خطر ربات‌ها برای تمدن بشر است و شاید به همین دلیل تسلا سعی نکرده ربات قوی‌تری را برای ساخت هدف‌گذاری کند.

XS
SM
MD
LG