لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

به نبرد جدید قوی‌ترین پردازنده‌ها خوش آمدید!


اپل، اینتل و AMD وارد دور تازه‌ای از رقابت شده‌اند و ساخت پردازنده‌های جدید، سمت و سویی متفاوت به دنیای فناوری و کامپیوتر بخشیده است.

در گذشته ساخت پردازنده‌های رایانه اکثراً در اختیار اینتل بود‌ و ‌AMD در حاشیه قرار داشت، اپل هم که اصلاً در این بازی نبود. در اصل تمامی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی و سازمانی زیر سیطره اینتل بودند و کامپیوترهای اپل تنها در سیستم‌عامل و طراحی برتری‌هایی نسبت به رایانه‌های ویندوزی داشتند و در زمینه سخت‌‌افزار متفاوت نبودند.

AMD طی پنج سال اخیر با سری پردازنده‌های رایزن کمی بازی را تغییر داد تا در دو سال اخیر توانست پردازنده‌هایی ارزان‌تر با قدرت مناسب و مصرف معقول در برابر اینتل وارد بازار کند. در این میان همچنان اپل داشت از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد.

معماری بیشتر رایانه‌ها ایکس ۸۶ بود و بر اساس این معماری اینتل سلطه خود را بر همه حاکم کرده بود.

پردازنده‌‌ها سال‌ها به کندی پیشرفت می‌کردند تا این‌که با آمدن معماری آرم در رایانه‌های اپل و پردازنده اختصاصی این شرکت همه‌چیز تغییر کرد.

سری اول ام یک روی مک‌بوک ایر قرار گرفت و خیلی‌ها با نگاه تردیدآمیز به این پردازنده نگاه می‌کردند چرا که همچنان نرم‌افزارهای اصلی برای این معماری جدید کم بود. به‌تدریج نرم‌افزار‌های اصلی توسعه پیدا کردند و مشخص شد این رایانه باریک و سبک از بسیاری از رایانه‌های شخصی و اداری گران و سنگین توانایی بیشتری دارد.

بدین ترتیب زلزله در اینتل و AMD برای رقابت ایجاد شد. با معرفی سری ام یک مکس توسط اپل مشخص شد تقریباً تمامی پردازنده‌های گران‌قیمت این دو شرکت ضعیف‌تر از ام یک مکس اپل بودند در حالی که مصرف بسیار بیشتری داشتند.

پردازنده ام یک مکس می‌توانست با ۳۵ وات به عملکرد بیشتری نسبت به دو پرچمدار پردازنده‌های اینتل و AMD برسد.

پردازنده رایزن 95900 HXکه از پرچمداران AMD بود می‌توانست عملکردی ضعیف‌تر اما تقریباً خطی را بین توان ۲۵ تا ۴۵ وات ایجاد کند.

اما پردازنده اینتل کور آی ۹ سری 1198HK که پرچمدار بود، مانند یک خودرو پرمصرف آمریکایی عمل می‌کرد. این پردازنده بین ۳۵ تا ۷۰ وات کار می‌کرد و در ۷۰ وات باز از سری ام یک مکس اپل در توان ۳۵ وات ضعیف‌تر بود. این یعنی گرما و انرژی بیشتری مصرف می‌کرد، اما کارایی کمتری داشت.

پس از این اتفاق شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ که متوجه خطر شده بودند، برای آن‌که مصرف‌کنندگان دیرتر این اتفاق را بفهمند و محصولات‌شان روی دستشان نماند، با ارائه تخفیف شروع به خالی کردن سریع انبارهایشان کردند؛ تخفیف‌هایی که حتی تا نصف قیمت قبلی لپ‌تاپ هم می‌رسید.

اما اینتل و AMD بیکار نماندند و در ابتدای سال ۲۰۲۲ سری جدید پردازنده‌های خود را معرفی کردند.

البته سری جدید پردازنده اینتل همچنان پرمصرف است، اما عملکرد بهتری نسبت به ام یک مکس اپل دارد.

پردازنده سری کور آی ۹ نسل دوازده با کد12900HK بین توان ۳۵ تا ۷۵ واتی کار می‌کند و حدود ۴۵ درصد از پردازنده ام یک مکس روی کاغذ عملکرد بهتری دارد. با این حال همچنان بسیار پرمصرف است.

AMD هم سری رایزن شش هزار را معرفی کرده است. هنوز اطلاعات دقیقی از مقایسه این پردازنده با پردازنده‌های جدید اینتل و اپل در دست نیست، اما خود این شرکت گفته عملکرد آن‌ها نسبت به سری قبلی ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این پردازنده‌ها از لیتوگرافی شش نانومتری استفاده می‌کنند در حالی که پردازنده سری ام یک اپل از لیتوگرافی پنج نانومتری بهره می‌برد.

تحلیل‌ها هم‌اکنون می‌گویند پردازنده‌AMD از پردازنده اینتل کم‌مصرف‌تر است، اما فعلاً مشخص نیست قوی‌تر است یا خیر.

پس از معرفی نسل جدید پردازنده‌های اینتل و AMD حالا اپل کمی عقب افتاده است، اما رسانه‌های فناوری گفته‌اند نسل جدید پردازنده سری ام یک اپل با نام اولترا در بهار معرفی می‌شود. این پردازنده با ۱۲ هسته از پردازنده‌های جدید اینتل و AMD قوی‌تر است. ‌

نبرد این بخش از صنعت رایانه در حال جذاب‌تر شدن است.

ن

XS
SM
MD
LG