لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

دیوار انحصار گوگل و اپل تا کجا بلند است؟


اپل و گوگل می‌گویند کارمزد سی‌درصدی را هزینه توسعه پلت‌فرم‌ها و امنیت آن‌ها می‌کنند
اپل و گوگل می‌گویند کارمزد سی‌درصدی را هزینه توسعه پلت‌فرم‌ها و امنیت آن‌ها می‌کنند

مجلۀ فناوری: شکایت شرکت‌های گوناگون در جهان فناوری از انحصار گوگل و اپل پیوسته افزایش می‌یابد؛ انحصاری که به‌تعبیر مدیرعامل شرکت بازی‌سازی اپیک دیوانه‌وار شده است.

دیوار انحصار بلند گوگل و اپل

تیم سوئینی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازی اپیک، گفته است «سیاست‌های گوگل سخت و دیوانه‌وار شده است. جلوی اپل را هم باید گرفت».

این اعتراض البته بسیار سابقه‌دار است و به‌تازگی بسیار هم تکرار می‌شود. بسیاری از شرکت‌های فناوری از انحصار ایجادشده توسط این دو شرکت در جهان اپلیکیشن‌ها در جهان شکایت دارند و سیاست این دو شرکت را خلاف آزادی قلمداد می‌کنند. این دو شرکت که بازار اصلی اپلیکیشن را در جهان در اختیار گرفته‌اند، کارمزدهایی می‌گیرند که شرکت‌های فناوری میزان آن را ناعادلانه می‌دانند.

تیم سوئینی معتقد است باید جلوی انحصارطلبی این دو شرکت را گرفت. او گفته است که اپل بیش از یک میلیارد نفر را در سیستم فروش و فروشگاه خود زندانی کرده است. اپل همچنین با سیاست سرکوب علیه کاربران، مثلاً در چین، همکاری می‌کند اما قوانین جامعه آزاد کره جنوبی را دور می‌زند.

این دو شرکت هم‌اکنون در برخی کشورهای جهان با انتقاد گسترده در زمینه انحصارطلبی روبه‌رو هستند و برخی دادگاه‌ها در حال رسیدگی به شکایت‌های مختلفی در این خصوص هستند.

در مقابل، اپل و گوگل در واکنش به کارمزد سی‌درصدی که از سازندگان می‌گیرند، ادعا کرده‌اند که این پول را هزینه توسعه پلت‌فرم‌ها و امنیت آن‌ها در سراسر جهان می‌کنند.

تراشه کوانتومی آی‌بی‌ام

شرکت آی‌بی‌ام یک پردازنده کوانتومی ۱۲۷کیوبیتی را در دست توسعه دارد که می‌تواند جهان ابَررایانه‌ها را متحول کند. این پردازنده جدید عقاب نام گرفته است.

برای درک بهتر می‌توان به این اشاره کرد که تعداد بیت‌های پردازشی این رایانه از تعداد اتم‌های بدن یک انسان بیشتر است. با این پردازنده و استفاده آن در ابر‌رایانه‌های جدید معادلاتی را که قبلاً به‌سختی پردازش می‌شد، می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش کرد.

برای گسترش هوش مصنوعی علاوه بر تبادل امن و پرسرعت اطلاعات نیاز به پردازنده‌هایی است که بسیار سریع کار کنند. برای آن‌که ربات‌ها بیشتر شبیه ما شوند و بتوانند در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری درست عمل کنند، پردازنده‌ها باید خیلی قوی‌تر از امروز شوند.

روش چندحالته در کیوبیت‌ها سبب ایجاد چندحالتی در انتقال اطلاعات و هم‌پوشانی می‌شود و این کار به رایانه‌های کوانتومی این توان را می‌دهد تا تعداد بیشتری عملیات را در زمان یکسان انجام دهند.

نسل جدید دیش‌های استارلینک

شرکت اسپیس ایکس نسل جدید دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را معرفی کرد. این دیش‌ها نسبت به قبل بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر شده‌اند و می‌توان آن‌ها را بدون استفاده از سیم به مودم وصل کرد و دیگر لازم نیست در ارتفاع باشند، تنها باید در محیطی باشد که به آسمان دید کافی داشته باشد.

شرکت استارلینک قصد دارد تعداد ماهواره‌های جهانی اینترنت فضایی خود را به‌سرعت تا چندین برابر افزایش دهد و به حدود ۱۲ هزار ماهواره در مدار برساند.

سیستم دریافت اینترنت ماهواره‌ای با وجود سبک و کوچک‌تر شدن همچنان پانصد دلار قیمت دارد.

در آخرین رکوردگیری، سرعت اینترنت فضایی استارلینک به ۱۷۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است. افرادی که در اروپا از این سیستم استفاده می‌کنند، به این سرعت رسیده‌اند و میانگین سرعت در آمریکا هم ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. میزان تأخیر گزارش‌شده هم ۳۳میلی‌ثانیه است.

به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ یک‌ساله شد

شرکت مایکروسافت به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ را سالانه انجام خواهد داد. پیش‌تر و قبل از عرضه ویندوز ۱۱ چندین بار در سال این به‌روزرسانی انجام می‌شد. البته این به‌روزرسانی در بیشتر مواقع برای کاربران دردسرساز می‌شد و ایراداتی در برخی سیستم‌ها رخ می داد که در به‌روزرسانی بعدی مایکروسافت آن را برطرف می کرد.

ایراد‌های به‌روزرسانی‌ها به‌قدری زیاد بود که میلیون‌ها کاربر را به سمت سیستم‌عامل شرکت گوگل و اپل سوق داده است.

پشتیبانی از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت. مشکل بزرگ از آن سال به بعد برای هماهنگ نبودن بیشتر سیستم‌های ویندوز ۱۰ برای مهاجرت به ویندوز ۱۱ رخ می‌دهد. این اتفاق احتمال مهاجرت تعداد بیشتری از کاربران به سیستم‌عامل‌های دیگر را سبب خواهد شد.

XS
SM
MD
LG