لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

انتقاد شديد سفير چين از دولت بريتانيا به خاطر «دخالت آشکار» در امور هنگ‌کنگ


لیو ژیائومینگ، سفیر چین در لندن
لیو ژیائومینگ، سفیر چین در لندن

سفیر چین در لندن روز دوشنبه ۱۶ تیر دولت بریتانیا را به دخالت آشکار در امور داخلی چین و اظهارنظرهای غیرمسئولانه در مورد قانون امنیتی جدید هنگ کنگ متهم کرد و گفت این اقدامات ممکن است به سرمایه گذاری‌های آینده چین در این کشور لطمه بزند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت بریتانیا قانون امنیتی جدید هنگ کنگ را نقض «جدی و صریح» معاهده پکن و لندن در سال ۱۹۸۴ برای بازگرداندن حاکمیت هنگ کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ توصیف کرده و اعلام کرده است که شرایط را برای اعطای شهروندی بریتانیا به حدود ۳ میلیون نفر از ساکنان هنگ کنگ فراهم خواهد کرد.

لیو ژیائومینگ، سفیر چین در لندن در تندترین اظهارنظر خود تاکنون در یک نشست خبری گفت:«دولت بریتانیا در مورد اوضاع هنگ کنگ اظهارات غیرمسئولانه‌ای مطرح کرده است.»

او در مورد پیشنهاد دولت بریتانیا برای دادن تابعیت به آن عده از شهروندان هنگ کنگ که گذرنامه خارجی بریتانیایی دارند گفت:«این اقدام دخالت آشکار در امور داخلی چین و پایمال کردن آشکار قواعد مربوط به مناسبات بین المللی است.»

سفیر چین افزود پکن متناسب با عملکرد دولت بریتانیا در مورد پیشنهاد اعطای گذرنامه به شهروندان هنگ کنگ به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

هرچند بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خود را فردی «علاقمند به چین» توصیف کرده ولی با تاکید بر «ضرورت دفاع از دوستان بریتانیا در هنگ کنگ» مناسبات با پکن را تیره کرده است.

نخست وزیر بریتانیا درعین حال در مورد تصمیم مقدماتی دولت برای اجازه دادن به شرکت چینی هوآوی برای مشارکت در توسعه زیرساخت‌های شبکه ارتباطاتی «فایو جی» لحن خود را تند کرده و گفته است از زیرساخت‌های حساس بریتانیا در برابر سرمایه گذاری و مشارکت «حکومت‌های متخاصم» محافظت خواهد کرد.

بوریس جانسون از سوی دولت آمریکا و بخشی از قانونگذاران بریتانیایی تحت فشار قرار گرفته تا از سرمایه گذاری شرکت چینی هوآوی به دلایل امنیتی جلوگیری کند و وزیر ارتباطات دولت بریتانیا روز دوشنبه گفت تصمیم قبلی دولت در مورد حضور این شرکت در توسعه فناوری ارتباطی جدید قابل تغییر است.

سفیر چین در لندن در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه گفت:«ما خواهان مناسبات دوستانه هستیم. ما می خواهیم شریک تجاری و همکاری بریتانیا باشیم. ولی اگر شما می خواهید چین را یک کشور متخاصم بدانید باید پیامدهای آن را بپذیرید.»

او افزود تغییر تصمیم دولت بریتانیا در مورد شرکت هوآوی به وجهه بریتانیا به عنوان یک جامعه آزاد و مساعد برای سرمایه گذاری لطمه خواهد زد و نشان خواهد داد که لندن «تحت تاثیر کشورهای دیگر» قرار گرفته است.

سفیر چین گفت:«جامعه اقتصادی چین با دقت نحوه برخورد شما با شرکت هوآوی را مدنظر دارند. لغو مشارکت هوآوی برای سایر شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی پیام بدی خواهد بود.»

دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق بریتانیا در سال ۲۰۱۵ «دوران طلایی» در مناسبات دو جانبه با چین را اعلام کرد ولی تحت تاثیر بحران و تنش در هنگ کنگ مناسبات چین وبریتانیا سرد شده است.

سفیر چین افزود:«تداوم مناسبات فعال و دوستانه و یا خاتمه آن برعهده ما نیست. ما به دلایل متعدد خواهان مناسبات خوبی با بریتانیا هستیم.»

حاکمیت هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ و طبق توافقی که نظام «یک کشور، دو سیستم» نام گرفت به چین بازگردانده شد. طبق این توافق هنگ کنگ از خودگردانی وسیع محلی برخوردار است و آزادی‌های سیاسی و مدنی از جمله استقلال دستگاه قضایی در این قلمرو به رسمیت شناخته شده است.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG