لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

فرمانده سپاه: «دشمنان» از طریق چند کشور پیام دادند که «نزنید»


حسین سلامی (وسط) و امیرعلی حاجی‌زاده (چپ)، بهشت زهرای تهران ۲۰ آبان ۱۴۰۱
حسین سلامی (وسط) و امیرعلی حاجی‌زاده (چپ)، بهشت زهرای تهران ۲۰ آبان ۱۴۰۱

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، بدون ذکر نام گروه یا کشور خاصی مدعی شد که «دشمنان» جمهوری اسلامی پیام‌هایی را برای این نیروی نظامی فرستاده‌اند؛ همزمان معاون ابراهیم رئیسی از آمادگی تهران برای اقدام علیه مخالفانش در خارج از مرزهای ایران خبر داد.

سلامی روز جمعه ۲۰ آبان در یک مراسم حکومتی در بهشت زهرای تهران، مدعی شد که «دشمنان» جمهوری اسلامی «اکنون چند شبانه‌روز است که آرامش ندارند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند».

او افزود: «آن‌ها ترسیده‌اند و مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید. از طریق چند کشور به ما پیام می‌دهند که نزنید».

فرمانده سپاه پاسداران مشخص نکرد این پیام‌های ادعایی از سوی چه کشوری و در واکنش به چه اقدامی فرستاده شده است.

سپاه پاسداران در فهرست وزارت خارجه آمریکا از گروه‌های تروریستی قرار دارد و به تازگی آلمان نیز از بررسی گزینه افزوده شدن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا خبر داده است.

اظهارات سلامی یک روز پس از ادعای امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران مبنی بر ساخته شدن یک موشک «بالیستیک هایپر‌سونیک پیشرفته» از سوی این نیروست.

جمهوری اسلامی منشاء اعتراضات جاری در ایران را به فرای مرزهای این کشور نسبت داده و چند روز پس از آغاز اعتراضات، به مواضع کردهای مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق حمله هوایی کرد.

این در حالی است که اعتراضات کنونی در واکنش به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد و همچنین در اعتراض به سرکوب سیستماتیک زنان در جمهوری اسلامی آغاز شد.

همچنین علاوه بر برگزاری یک رزمایش نظامی در نزدیکی مرز شمال غربی ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به تازگی رهبری حادثه تیراندازی در شاهچراغ شیراز را به یک تبعه‌ جمهوری آذربایجان نسبت داده است.

همزمان با فرمانده سپاه، محمد حسینی معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی نیز در اظهاراتی، بار دیگر موضع مقام‌های جمهوری اسلامی در متهم کردن کشورهای خارجی به نقش داشتن در اعتراضات ایران را تکرار کرد.

او در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان با اشاره به حمله‌های اخیر سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق گفت: «در خارج از ایران هر جا لازم باشد ایران واکنش نشان می‌دهد و پاسخ می‌دهد.»

این مقام دولت جمهوری اسلامی آمریکا را به «اختلاف‌افکنی میان قومیت‌های ایران» متهم کرد و مدعی شد که «الان آمریکایی‌ها در حال آموزش دادن و حمایت عناصر کُرد هستند.»

حسینی بار دیگر علیه شبکه فارسی‌زبان خارج از ایران موضع گرفت و تهدید کرد جمهوری اسلامی «ممکن است اقداماتی هم انجام دهد و آن را اعلام نکند.»

این اظهارات در حالی است که به تازگی شبکه ایران اینترنشنال مستقر در لندن، از تهدیدهای سپاه پاسداران علیه جان خبرنگاران خود خبر داده است.

جمهوری اسلامی طی بیش از چهاردهه گذشته هرگز اعتراضات‌های مردمی و ضدحکومتی را به رسمیت نشناخته و با منتسب کردن آنها به خارج از کشور یا مطرح کردن اتهام‌هایی چون «جاسوسی» یا «تجزیه‌طلبی» علیه معترضان، اعتراضات را سرکوب کرده است.‌

در جریان اعتراضات اخیر بیشترین سرکوب‌ها و کشتار در دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان گزارش شد.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به این کشتار گفته است: «به مردم این دو منطقه اتهام تجزیه‌طلبی زده می‌شود؛ در حالی که کُرد و بلوچ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ در کنار سایر هموطنان از جان مایه گذاشته‌اند.»

فرمانده سپاه پاسداران پیشتر از «پایان» اعتراضات خبر داده بود، اما اعتراضات ایران همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، رادیو فردا؛ م.ت./ب.ب
XS
SM
MD
LG