لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه حمایت از اعتراضات در ایران را تصویب کرد


کنگره ایالات متحده
کنگره ایالات متحده

نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه پنجم بهمن قطعنامه مورد حمایت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در محکومیت سرکوب اعتراضات در ایران و حمایت از معترضان را به اتفاق آرا تصویب کرد.

این قطعنامه با ۴۲۰ رای موافق و مخالفت یک نماینده به تصویب رسید.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک و از تدوین‌کنندگان این قطعنامه در صحن این مجلس گفت: «در این قطعنامه نقض فاحش حقوق بشر توسط حکومت ایران در سرکوب معترضان را محکوم می‌کنیم، (معترضانی) که شجاعانه برای مطالبه حقوق خود در مقابل این حکومت تروریستی قیام کرده‌اند.»

این نماینده جمهوری‌خواه اضافه کرد: «ضروری است که ما در مجلس نمایندگان ایالات متحده، نهادی که یکی از بزرگترین نمادهای آزادی و دموکراسی در سراسر جهان است، یک صدا حمایت خود را از مردم شجاع ایران بیان کنیم.»

کلودیا تنی همچنین گفت: «از زمانی که مهسا امینی، ۲۲ ساله، در بازداشت گشت ارشاد در سپتامبر کشته شد، مردم ایران با حضور در خیابان‌ها خواستار اجرای عدالت شدند. اکنون پس از چهارماه و نیم (از آغاز اعتراضات) مردان، زنان و کودکان ایرانی همچنان به اعتراض خود، به رغم خطرات جانی، علیه این حکومت بی‌رحم ادامه می‌دهند.»

او تصریح کرد که تظاهرکنندگان در ایران برای «آرمانی متعالی به معنای واقعی کلمه، جان خود را به خطر می‌اندازند.»

این نماینده جمهوری‌خواه از تظاهرات اخیر در ایران به عنوان «گسترده‌ترین و بزرگترین اعتراضات» علیه جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تاکنون یاد کرد.

گرگوری میک، معاون کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز گفت: «ما می خواهیم مردم ایران این را بدانند که ما شما را می‌بینیم. ما از خطری که می‌کنید و خطری که با آن روبه‌رو هستید، آگاه هستیم.»

این عضو کنگره آمریکا تصریح کرد: «قوی باشید و قوی بمانید زیرا آزادی همیشه بر استبداد پیروز خواهد شد.»

این قطعنامه در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است که طی ماه‌های اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری تحریم‌های متعددی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

پس از اعلام خبر جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» تهران، شهرهای ایران از ۲۶ شهریور صحنه اعتراضات سراسری و بی‌سابقه‌ای در چهار دهه گذشته بوده است.

به گزارش منابع حقوق بشری در چهار ماه گذشته دست‌کم ۵۲۰ تن در جریان این اعتراضات کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر بازادشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG