لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

آمریکا چند فرمانده ارشد، بنیاد تعاون سپاه پاسداران و معاون وزير اطلاعات را تحریم کرد


بنیاد تعاون سپاه پاسداران و مقام‌های ارشد آن در زمره نهادها و افرادی هستند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت دارند
بنیاد تعاون سپاه پاسداران و مقام‌های ارشد آن در زمره نهادها و افرادی هستند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت دارند

دولت آمریکا روز دوشنبه سوم بهمن با هدف تشدید فشار بر جمهوری اسلامی به‌دلیل تداوم سرکوب معترضان در ایران، چند فرمانده ارشد، بنیاد تعاون سپاه پاسداران و معاون وزير اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیح این تصمیم گفت بنیاد تعاون سپاه پاسداران یک شبکه بزرگ فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است که زیر نظر فرماندهان ارشد این نیرو هدایت می‌شود و در اقتصاد ایران حضور گسترده‌ای دارد.

این وزارتخانه افزود که پنج عضو هیئت مدیره این نهاد را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اهداف این اقدام که در هماهنگی و همکاری با بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام می‌شود یکی از ستون‌های اقتصادی مهم سپاه پاسداران است که مسئول تامین بخش اعظم بودجه سرکوب بی‌رحمانه است و همین‌طور مقامات نظامی و امنیتی ارشدی که سرکوب در سطح کشوری و استانی را هماهنگ و هدایت می‌کنند».

به گفته این وزارتخانه، توجیه قانونی تحریم‌های جدید فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ است که امکان می‌دهد هر نهاد و یا مقام حکومتی در ایران به دلیل مشارکت در نقض موازین حقوق بشر مورد تحریم قرار گیرد.

این نهمین بسته تحریمی واشینگتن علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات گسترده ماه‌های اخیر است که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد از روز ۲۵ شهریور آغاز شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود می‌افزاید: «بنیاد تعاون سپاه پاسداران که در اساس به عنوان صندوقی برای حمایت مالی از پرسنل این نیرو تاسیس شده بود اکنون در تمامی عرصه‌های اقتصادی ایران ریشه دوانده و به یک منبع بزرگ فساد مالی برای مدیران آن و تامین بودجه اقدامات سرکوبگرانه سپاه پاسداران بدل شده است».

«به‌علاوه، این بنیاد یکی از تامین‌کنندگان اصلی ماجراجویی‌های نظامی سپاه پاسداران در خارج از مرزهای ایران از طریق حمایت نیروی قدس از گروه‌های نیابتی در سطح خاورمیانه است».

بر مبنای این تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا، از این پس بنیاد تعاون سپاه پاسداران و مقام‌های ارشد آن در زمره نهادها و افرادی قرار می‌گیرند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت دارند.

براساس این تصمیم، علی اصغر نوروزی، مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه که در تخصیص بودجه به نیروی قدس و گروه‌های نیابتی ایران نقش کلیدی دارد؛ سید امین‌الله امامی طباطبایی، جانشین او و رییس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران و همین‌طور احمد کریمی، یحیی علاءالدینی و جمال بابامرادی اعضای هیئت مدیره این صندوق نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند. تحریم این افراد نیز براساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ صورت می‌گیرد که براساس هر نهاد و یا مقام جمهوری اسلامی که در سرکوب و نقض حقوق بشر مشارکت داشته باشد در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، چهار مقام و فرمانده ارشد سپاه پاسداران نیز به فهرست تحریم‌ها افزوده می‌شوند. محمد نظر عظیمی، فرمانده قرارگاه نجف اشرف در غرب که منطقه تحت فرماندهی او استان‌های کرمانشاه، ایلام و همدان است. کوروش آسیابانی، جانشین فرماندهی قرارگاه نجف اشرف که به طور مشخص فرمانده سپاه در استان کرمانشاه است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان می‌کند که در اعتراضات ماه‌های اخیر منطقه تحت پوشش این قرارگاه به خصوص در استان کرمانشاه شاهد سرکوب بسیار خشن و بی‌رحمانه‌ای بوده است.

مجتبی فدا، فرمانده سپاه پاسداران در استان اصفهان و عضو شورای امنیت استان که در سرکوب اعتراضات ماه‌های اخیر و اعتراضات معیشتی و اقتصادی سال ۹۸ در این منطقه نقش مهمی ایفا و دستور شلیک به معترضان را صادر کرده است که بر اثر آن حداقل ۲۰ نفر کشته شده‌اند، نیز در این فهرست قرار گرفته است.

حسین تناور، فرمانده سپاه پاسداران قم نیز چهارمین فرمانده ارشد سپاه پاسداران است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

نفر بعدی ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی است. دولت آمریکا شهریورماه گذشته اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، را به‌دلیل حملات سایبری به شبکه‌های اینترنتی دولتی و عمومی در کشور آلبانی تحریم کرد. با توجه به نقش موثر ماموران وزارت اطلاعات در سرکوب، بازداشت و شکنجه معترضان، ناصر راشدی نیز بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ که ناظر بر تحریم ناقضان حقوق بشر در حکومت ایران است به فهرست تحریم‌ها افزوده می‌شود.

دولت آمريکا در ماه‌های اخير تعداد ديگری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله محمد جعفر منتظری، دادستان کل، احمد وحيدی، وزير کشور، و عيسی زارع پور، وزير ارتباطات را تحريم کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG