لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

دمکرات‌ها اتهامات دونالد ترامپ در لایحه استیضاح را اعلام کردند


دونالد ترامپ می‌گوید که هدف «تعقیب مغرضانه» قرار گرفته است.
دونالد ترامپ می‌گوید که هدف «تعقیب مغرضانه» قرار گرفته است.

نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، او را به «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» متهم کردند.

جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۹ آذر هنگام اعلام اتهام‌ها علیه آقای ترامپ گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا خود را ورای قانون می‌داند».

دونالد ترامپ که متهم است کمک نظامی آمریکا به اوکراین را با هدف بهره‌برداری سیاسی شخصی تعلیق کرده است، در واکنش به این بیانیه، اتهامات را «مسخره» خواند و طبق معمول گفت که او قربانی «تعقیب مغرضانه» شده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که آقای ترامپ در جریان محاکمه در مجلس سنا به دو اتهام «بی‌اساس» پاسخ خواهد داد.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است هفته آینده در مورد لایحه استیضاح آقای ترامپ که شامل این دو اتهام است رای‌گیری کند. اگر این لایحه رای لازم را بیاورد او سومین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در تاریخ آمریکا اسیتضاح می‌شود.

با این همه محکومیت آقای ترامپ و برکناری او از مقام ریاست‌جمهوری بعید به نظر می‌رسد چون مستلزم دو سوم آرای مجلس سنا است و در حال حاضر جمهوری‌خواهان در این مجلس اکثریت دارند.

روند تحقیقات مربوط به استیضاح آقای ترامپ روز ۲۴ سپتامبر در کنگره آمریکا شروع شد و موضوع محوری آن تلاش او برای جلب کمک‌های یک کشور خارجی برای منافع سیاسی شخصی‌اش بوده است.

مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با وولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روز ۲۵ ژوئیه موضوع اصلی این تحقیقات بود. این طور گفته می‌شود که آقای ترامپ در این مکالمه از رهبر اوکراین خواسته است در مورد جو بایدن، یکی از نامزدان اصلی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و پسرش هانتر، که مدتی از اعضای هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی بوده، تحقیق کند.

دمکرات‌ها می‌گویند آقای ترامپ پرداخت کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری مصوب کنگره آمریکا به اوکراین و همین‌طور دیدار رسمی با وولودومیر زلنسکی در کاخ سفید را به تحقیقات دولت اوکراین مشروط کرده بود.

جمهوری‌خواهان و طرفداران آقای ترامپ دمکرات‌ها را متهم کرده‌اند که با تلاش برای برکناری رئیس‌جمهوری بدون داشتن شواهد کافی، قصد دارند نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را معکوس کنند.

XS
SM
MD
LG