لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

رهبر شبه‌نظامیان حوثی تهدید کرد حمله به کشتی‌ها در آب‌های اطراف یمن «تشدید» می‌شود


تصویر عبدالمالک الحوثی در تجمع هوادارانش در پایتخت یمن
تصویر عبدالمالک الحوثی در تجمع هوادارانش در پایتخت یمن

رهبر حوثی‌های مورد حمایت ایران که بخش‌های بزرگی از یمن را در اختیار دارند، اعلام کرد این گروه حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و مناطق دریایی دیگر را تشدید خواهد کرد.

عبدالمالک الحوثی روز پنجشنبه ۳ اسفند در یک سخنرانی تلویزیونی همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت گروه تحت امرش از «سلاح‌های زیردریایی» نیز استفاده می‌کند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز ۲۹ بهمن برای نخستین بار اعلام کرد یک «زیردریایی بدون سرنشین» مورد استفاده حوثی‌ها را منهدم کرده و شبکه سی‌ان‌ان در همان روز خبر داد استفاده از زیردریایی بدون سرنشین، استراتژی جدید این گروه برای حمله به کشتی‌های تجاری در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است.

رهبر حوثی‌ها در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت: «عملیات در دریای سرخ، دریای عرب، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن ادامه دارد، تشدید خواهد شد و موثر است.»

حوثی‌ها مدتی بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، به دلیل آنچه «همبستگی با فلسطینی‌ها» می‌خواند، حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ را آغاز کرد.

این گروه شبه‌نظامی که توسط جمهوری اسلامی حمایت و تجهیز می‌شود و آمریکا آن را بار دیگر به فهرست سازمان‌های تروریستی افزوده است، روز پنجشنبه به مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه هشدار رسمی داد که عبور کشتی‌های «مرتبط با اسرائیل، آمریکا و بریتانیا» از آب‌های اطراف یمن «ممنوع» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در دو اعلام جداگانه که توسط مرکز تازه تأسیس حوثی‌ها مخابره شده است، اعلام شده کشتی‌های که کاملا یا بخشی از آنها در مالکیت اشخاص یا شرکت‌های اسرائیلی باشد یا با پرچم اسرائیل حرکت کنند و کشتی‌های با شرایط مشابه در ارتباط با ایالات متحده و بریتانیا حق عبور از دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب را ندارند.

یک عضو ارشد حوثی‌ها به رویترز گفت که «مرکز عملیات بشردوستانه» در صنعا، پایتخت یمن، راه‌اندازی شده است تا به ادعای او «امنیت و عبور امن کشتی‌ها وشناورهایی را که ارتباطی به اسرائیل ندارند، هماهنگ کند.»

صبح روز پنجشنبه مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا گزارش داد یک کشتی باری در فاصبه ۷۰ مایل دریایی از جنوب‌شرقی بندر عدن بر اثر برخورد دو موشک آتش گرفت.

این مرکز سپس گفت که این کشتی و خدمه‌اش آسیب ندیده‌اند و به بندر بعدی مقصد خود رسیده‌اند.

سنتکام نیز روز پنجشنبه اعلام کرد این کشتی با نام «ام‌وی آیلندر» که مالک بریتانیایی دارد، بین ساعت‌های ۸:۳۰ تا ۹:۴۵ صبح این روز مورد اصابت دو موشک کروز ضدکشتی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بر اثر این حمله جراحت و آسیب مختصری ایجاد شد ولی کشتی به سفر خود ادامه داد.

سنتکام همچنین گفت در نخستین ساعت‌های بامداد پنجشنبه شش پهپاد شلیک شده توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران را منهدم کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا پیش‌تر خبر داده بود نیروهای ایالات متحده در چهار حمله به مواضع شبه‌نظامیان حوثی، هفت پرتاپگر موشک آماده شلیک این گروه را هدف قرار دادند.

سنتکام در بیانیه خود گفت که این حملات روز چهارشنبه انجام شده و طی چهار حمله برای دفاع از خود، هفت پرتاپگر سیار موشک کروز ضد کشتی و یک پرتابگر سیار موشک بالستیک ضد کشتی حوثی‌‌ها را از بین برده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در همین روز در بیانیه‌ای حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن را به شدت محکوم کرد.

اتحادیه اروپا روز ۳۰ بهمن خبر داد برای نخستین بار ماموریت ائتلاف نظامی دریایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در مقابل حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ را آغاز کرده است.

این در حالی است که آمریکا و بریتانیا در هفته‌های اخیر در چند نوبت در عملیات هوایی مشترک، مواضع حوثی‌ها را هدف حمله قرار داده‌اند و ایالات متحده نیز یک ائتلاف دریایی چندملیتی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تشکیل داده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا؛ ع.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG