لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

دیده‌بان حقوق بشر: اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است


اعتراض‌ها به اقدامات طالبان درباره زنان با سرکوب مواجه شده است
اعتراض‌ها به اقدامات طالبان درباره زنان با سرکوب مواجه شده است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدیدی اعلام کرده که رفتار مقام‌های حکومت طالبان با زنان و دختران افعانستان «جنایت علیه بشریت» است و خواستار تحقیقات بین‌المللی برای رسیدن به «پاسخگویی» شده است.

طالبان از زمان سرنگون کردن حکومت مورد حمایت غرب در افغانستان و سلطه بر این کشور در ماه اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌هایی برای ظاهر زنان و همچنین آزادی تردد، حق کار و تحصیل و دسترسی آنها به صحنه اجتماع وضع کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز جمعه ۱۷ شهریور منتشر کرده است، با اشاره به این که در افغانستان مردان هم در معرض «نقض جدی» حقوق انسانی خود هستند، تاکید کرده تبعیض اساسی علیه زنان، با ادامه یافتن «همه محدودیت‌های گسترده‌ای که زنان را هدف گرفته» واضح است.

بر اساس این گزارش، «حمله گسترده و سیستماتیک» طالبان به زنان «جنایت علیه بشریت با هدف آزار دادن زنان و دختران» به شمار می‌رود و لازم است که تحقیقات یک دادگاه کیفری بین‌المللی «مسیری را برای پاسخگویی برای جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی» باز کند.

البزابت اونسن، دبیر دادگستری بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، در این گزارش گفته است «انکار روش‌مند» حقوق اساسی زنان و دختران و حذف آنها از صحنه جامعه توسط طالبان توجه بین‌المللی را برانگیخته است.

این در حالی است که زنان افغانستان از تحصیلات متوسطه و دانشگاهی منع شده‌اند و فقط مجازند در مشاغل کم‌شماری فعالیت کنند. آنها همچنین اجازه دور شدن از خانه خود بدون حضور یک خویشانوند مرد را ندارند.

همچنین بر اساس مقررات پوشش طالبان، زنان باید تقریباً تمام بدن خود را بپوشانند و در غیر اینصورت با مجازات‌های سختی مواجه می‌شوند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید زنان و مردانی که به سیاست‌های طالبان در نقض حقوق زنان اعتراض کرده‌اند، بازداشت و در مواردی «شکنجه» شده‌اند.

اواخر تیر ماه، کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که وضعیت زنان و دختران در افغانستان بدترین موقعیت زنان در کل جهان است و محدودسازی سیستماتیک آنها می‌تواند «آپارتاید جنسیتی» تلقی شود.

نمایندگی سازمان ملل در کابل همچنین گفت که وزارت بهداشت طالبان اعلام کرده که از این پس فقط دانشجویان مرد می‌توانند در مقطع تخصصی رشته پزشکی تحصیل کنند.

در این گزارش یادآوری شده بود که حکومت طالبان در فوریه امسال شرکت دانشجویان دختر در امتحانات پایانی مقطع کارشناسی و در ماه دسامبر گذشته نیز به طور کلی ثبت‌نام دختران در دانشگاه را ممنوع کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی ارشد طالبان اواخر مرداد در مصاحبه‌ای به مناسبت دومین سالگرد به قدرت رسیدن این گروه اسلام‌گرا در افغانستان، گفت که ممنوعیت تحصیل برای دختران افغانستانی در مقاطع بالاتر از کلاس ششم به قوت خود باقی خواهد ماند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا.
XS
SM
MD
LG