لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

دیدبان حقوق بشر دوباره خواستار تحقیق سازمان ملل درباره سرکوب‌های آبان ۹۸ شد‎‎


همزمان با سالگرد اعتراضات آبان ۹۸، سازمان دید‌بان حقوق بشر مجددا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست درباره نقض‌ جدی این حقوق در جریان اعتراضات گسترده در ایران «تحقیقی زیر نظر سازمان ملل» انجام شود.

در اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، منتشر شد، تاکید شده است که با وجود گذشت یک ‌سال از این سرکوب‌ها، مقام‌های حکومت ایران از «هرگونه مسئولیت‌پذیری» خودداری کرده‌اند.

در جریان سرکوب اعتراضات و قطعی اینترنت که از روز ۲۴ آبان ۹۸ در پی اعلام ناگهانی افزایش سه‌برابری قیمت بنزین رخ داد، به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، طی پنج روز، نیروهای امنیتی دست‌کم ۳۰۴ مرد، زن و کودک را کشتند.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی تعداد افراد کشته‌شده در جریان اعتراضات سال گذشته را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ایران در سازمان دید‌بان حقوق بشر، با اشاره به رویدادهای پس از سرکوب اعتراض‌های آبان می‌گوید حکومت ایران کماکان «خانواده‌های کشته‌شدگان در جریان اعتراضات را مورد آزار قرار می‌دهد».

او با تاکید بر حق خانواده «صدها قربانی» برای «بازخواست از افراد مسئول در نقض جدی حقوق بشر» گفت حکومت ایران به طور سیستماتیک «تلاش‌‌های افرادی را که خواهان جاری شدن عدالت» در این زمینه هستند «قلع و قمع می‌کند».

خانم سپهری‌فر از جامعه بین‌الملل خواسته است که با فشار بر مقام‌های ایران اطمینان حاصل کنند که «ایران از عواقب چنان سرکوب خونینی شانه خالی نکند».

در گزارش سازمان دید‌بان حقوق بشر به صدور رای محکومیت علیه ده‌ها معترض بازداشت شده نیز اشاره شده و آمده است که مقام‌های حکومت ایران تلاش کرده‌اند که سرکوب معترضان را با «آشوبگر خواندن» آنها «توجیه کنند».

در این گزارش با اشاره به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که خواستار حمایت دولت از خانواده برخی افراد کشته‌شده در جریان اعتراضات شده بود، تاکید شده است که در دستور خامنه‌ای «هیچ اشاره‌ای به تحقیق و تفحص» درباره رفتار نیروهای امنیتی علیه معترضان نشده بود.

سازمان عفو بین‌الملل، دیگر نهاد فعال در حوزه حقوق بشر که پیش از این درخواست تشکیل هیئت تحقیق سازمان ملل درباره سرکوب‌های آبان ۹۸ را مطرح کرده بود نیز روز ۲۵ آبان از وب‌سایتی با عنوان «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» رونمایی کرد که نشان می‌دهد مقامات ایرانی چگونه سرکوب خونین معترضان آبان را از چشم جهانیان پنهان کردند.

این وب‌سایت دربرگیرنده بیش از صد ویدئوی تأییدشده از ۳۱ شهر ایران است و استفاده مکرر از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان غیرمسلح و عابران را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG