لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۷

دیدبان حقوق بشر: حکومت ایران بار دیگر به سرکوب و بازداشت معترضان متوسل شده است


نمایی از اعتراضات معلمان در قم
نمایی از اعتراضات معلمان در قم

دیدبان حقوق بشر روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت، هشدار داد که جمهوری اسلامی بار دیگر در دو هفته گذشته با بازداشت ده‌ها تن از جمله شماری از فعالان سرشناس صنفی و مدنی و استفاده از نیروی قهری به‌ویژه سلاح‌های مرگبار در ده‌ها شهر کوچک، سعی در سرکوب و ساکت کردن مخالفان و جنبش‌های مردمی در ایران دارد.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر بخش ایران در دیدبان حقوق بشر، تصریح کرده است که مسئولان حکومتی در ایران به‌جای پاسخ‌گویی در مورد کاستی‌ها و «موارد جدی نقض حقوق بشر» در کشور، از بازداشت معترضان و پرونده‌سازی برای فعالان سرشناس به عنوان ابزار اصلی سرکوب مخالفان خود و مدافعان حقوق بشر بهره می‌برند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که بر اساس گزارش منابع غیررسمی در دور جدید سرکوب اعتراض‌ها تاکنون «دست‌کم پنج تن» کشته شده‌اند.

خانم سپهری‌فر همچنین، با اشاره به اتهام‌های بی‌اساسی چون «همکاری با دولت‌های متخاصم» که نهادهای امنیتی حکومت علیه فعالان سرشناس مدنی و صنفی مطرح می‌کنند، این قبیل اقدام‌ها را «تلاش مذبوحانه دیگری» از سوی جمهوری اسلامی «برای خاموش کردن حمایت از جنبش‌های اجتماعی رو به رشد مردمی در ایران» دانست.

او افزود که جمهوری اسلامی جنبش‌ها و اعتراضات اجتماعی در کشور را «تهدید ذاتی» علیه موجودیت خود می‌داند و از همین رو، به ابزارهای مختلف سرکوب از جمله بازداشت و پرونده‌سازی و اتهام‌زنی متوسل می‌شود.

دیدبان حقوق بشر همچنین در گزارش اخیر خود که با محوریت اعتصاب‌های اتحادیه‌های کارگری و اعتراضات مردمی علیه گرانی و افزایش قیمت‌ها در ایران انتشار یافته، در مورد بازداشت چهار مدافع حقوق کارگری و یک جامعه‌شناس سرشناس [سعید مدنی]‌ ابراز نگرانی کرده است.

جرقه اعتراضات اخیر از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و سهمیه‌بندی آن و افزایش چندبرابری قیمت مواد غذایی در شماری از شهرهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری زده شد و به استان‌های دیگر از جمله اصفهان و یزد گسترش یافت.

نقطه مشترک سرکوب اعتراض‌ها در تمامی این شهرها، قطع شدن اینترنت از سوی حکومت است تا امکان اطلاع‌رسانی معترضان به حداقل برسد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هفته گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرد که دو تبعه فرانسه به تشکل‌های صنفی در داخل کشور «خط عملیاتی» داده‌اند. از جمله این تشکل‌ها مشخصاً به «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» ایران اشاره شده بود.

تلویزیون حکومتی ایران نیز درباره بازداشت این دو فرانسوی به اتهام «ارتباط‌گیری» با فعالان صنفی معلمان برنامه‌ای پخش کرده و کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه‌ای که روز ۲۸ اردیبهشت منتشر کرد این برنامه را از جمله «سناریوهای نخ‌نمایی» خواند که با هدف «فریب افکار عمومی» و سرکوب جنبش دادخواهی معلمان تهیه شده است.

با استفاده از وب‌سایت دیدبان حقوق بشر و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG