لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

کانون صنفی معلمان: گزارش صداوسیما «سناریویی نخ‌نما» با هدف سرکوب دادخواهی معلمان است


نمایی از تجمع اعتراضی معلمان در ایران؛ عکس از آرشیو
نمایی از تجمع اعتراضی معلمان در ایران؛ عکس از آرشیو

کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه‌ای، گزارش تلویزیون حکومتی ایران درباره بازداشت دو فرانسوی به اتهام «ارتباط‌گیری» با فعالان صنفی معلمان را از جمله «سناریوهای نخ‌نمایی» خواند که با هدف «فریب افکار عمومی» و سرکوب جنبش دادخواهی معلمان تهیه شده است.

در بیانیه کانون صنفی معلمان که روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ منتشر شد، آمده است: «اعتراضات معلمان ریشه‌ها و زمینه‌های واقعی و چند دهه‌ای دارد و لجن‌پراکنی تهیه‌کنندگان این گزارش تنها پاک کردن صورت مسئله است».

این کانون با رد اتهام «جاسوسی» علیه معلمان بازداشت‌شده تاکید کرد که معلمان نیز در این سال‌ها مانند همه مردم ایران تحت انواع «فشارهای سیاسی، اجتماعی، ایدئولوژیک» و به‌ویژه فشارهای «اقتصادی» قرار دارند.

تلویزیون جمهوری اسلامی روز ۲۶ اردیبهشت در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به ارتباط‌گیری با فعالان معلم و کارگر و تلاش برای ایجاد «آشوب» و «بی‌ثبات‌سازی جامعه» متهم کرد.

این دو شهروند فرانسوی، «سسیل کولر» و «ژاک پاریس» نام دارند که به گفته اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه کارمند این نهاد هستند و برای «تعطیلات» به ایران سفر کرده بودند.

بر اساس بیانیه کانون صنفی معلمان، سسیل کولر از معلمان سرشناس فرانسه در حوزه فعالیت‌های سندیکایی و از اعضای برجسته سازمان آموزش بین‌الملل (EI) است؛ نهادی که یکی از مهم‌ترین وظایف آن، پیگیری اصلاحات آموزشی و رصد شرایط آموزش و پرورش کشورها به‌ویژه وضع معلمان است.

گزارش سه دقیقه‌ای صداوسیما حاوی عکس‌ها و ویدئوهایی است که ظاهرا ملاقات این دو فرانسوی را با برخی از فعالان حقوق معلمان و حوزه کارگری نشان می‌دهد.

فعالان صنفی معلمان که در این عکس‌ها دیده می‌شوند از جمله رسول بداقی، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی، همگی در طول روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه خود ادعا کرده بود که این دو نفر به گروه‌ها و تشکل‌هایی در داخل کشور «خط عملیاتی» داده‌اند. از جمله این تشکل‌ها مشخصا به «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» ایران اشاره شده بود.

کانون صنفی معلمان در بیانیه خود با رد اتهام‌های مطرح شده علیه این شورا تصریح کرده است که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، تقریبا از زمان پایه‌گذاری از اعضای «آموزش بین‌الملل» بوده و «کاملا شفاف و علنی با این نهاد بین‌المللی که مجموعه‌ای از اتحادیه‌های معلمان سراسر جهان است، ارتباط دارد».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، وابسته به صنف معلمان، تشکلی است که در یک سال گذشته کار هماهنگی اعتراضات گسترده معلمان را بر عهده داشته است.

این شورا در یکی از آخرین بیانیه‌های خود در روز ۱۷ اردیبهشت اخطار کرده بود که «اگر معلمان بازداشت شده طی دو هفته گذشته آزاد نشوند، تجمع سراسری برگزار خواهد شد».

در همین حال، آموزش بین‌الملل یا فدراسیون جهانی معلمان نیز روز ۲۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای دستگیری «توجیه‌ناپذیر» فعالان تشکل‌های صنفی معلمان در ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط معلمان بازداشتی شد.

آموزش بین‌الملل که مقر آن در بروکسل پایتخت بلژیک است، همچنین یادآور شده که «این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها نقض آزادی تشکل و حق تجمع و نیز نقض آزادی بیان است».

معلمان ایران در این سال‌ها بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و نظام‌مند» فعالان صنفی، به‌ویژه از محورهای اصلی اعتراضات معلمان در یک سال گذشته بوده است.

با استفاده از کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG