لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

فسیل پنگوئنی به قامت یک انسان در نیوزیلند کشف شد


پنگوئن‌ها در لباس بابا نوئل مشغول قدم زدن در خیابان‌های یوکوهاما در ژاپن
پنگوئن‌ها در لباس بابا نوئل مشغول قدم زدن در خیابان‌های یوکوهاما در ژاپن

موزه کانتربری در کرایست‌چرچ نیوزیلند، در بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرد پژوهشگران فسیل پنگوئنی را پیدا کرده‌اند که از نظر قامت و هیکل، به‌اندازه یک انسان است.

این دومین کشف یک جانور «غول‌پیکر» در نیوزیلند طی چند روز اخیر است.

هفته پیش بقایای یک طوطی عظیم‌الجثه که قامت آن بزرگتر از نصف قد یک انسان معمولی است و حدود ۱۹ میلیون سال پیش می‌زيسته، در این کشور کشف شد.

حالا دیرینه‌شناسان نیوزیلندی می‌گویند فسیلی پیدا کرده‌اند از یک پنگوئن، که ۱۶۰ سانتی‌متر قد و ۸۰ کیلوگرم وزن داشته‌است.

خبرگزاری آلمان می‌گوید پس از آن‌که یک دیرینه‌شناس آماتور در سال گذشته میلادی این فسیل را پیدا کرد، تیمی از پژوهشگران موزه کانتربری و موزه دیگری در آلمان، تحقیقات روی استخوان‌ها را آغاز کردند.

این دو تیم در عین حال به این نتیجه رسیدند که فسیل کشف‌شده متعلق به گونه‌ای از «پنگوئن‌های دره کراس» است که تا کنون ناشناخته بود.

پنگوئن‌های دره کراس، در این دره در منطقه جنوبگان زندگی می‌کردند. پل اسکافیلد، از موزه کانتربری، می‌گوید زمانی که این گونه‌ها در قید حیات بودند، نیوزیلند و جنوبگان کاملا با آنچه امروز می‌بینیم فرق داشتند، گرم‌تر بودند و پوشیده از جنگل.

این پرنده مشهور که در واقع نه فقط پرواز نمی‌کند، بلکه بیشتر به راه رفتن و شنا علاقه دارد، در مناطق سردسیر نیم‌کره جنوبی زیست می‌کند.

فسیل فعلی متعلق به گونه‌ای‌ست که بین ۶۶ تا ۵۶ میلیون سال پیش ساکن زمین بوده، یعنی ده‌ها میلیون سال پیش از آن‌که گونه‌های نخستین انسان -یا درواقع باقی‌مانده آن‌ها- کشف شدند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین گونه پنگوئنی که ساکن زمین است از گونه مشهور به «پنگوئن فرمانروا» است که در قطب جنوب زندگی می‌کند، حدودا ۱.۱ متر قامت و بین ۲۰ تا ۴۰ کیلو وزن دارد.

تقریبا تمامی گونه‌های پنگوئن به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند و رفتارهای اجتماعی بروز می‌دهند.

در عین حال این پرندگان برخلاف بسیاری دیگر از جانوران هراس چندانی از انسان‌ها نشان نمی‌دهند و به آن‌ها نزدیک هم می‌شوند؛ البته گفته‌ می‌شود احتمالا به این خاطر که پنگوئن‌ها در جنوبگان شکارچی زمینی ندارند.

XS
SM
MD
LG