لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

تظاهرات در بغداد به مناسبت دومین سالگرد اعتراضات برای اصلاحات


عکسی آرشیوی از تظاهرات علیه دولت عراق در بغداد
عکسی آرشیوی از تظاهرات علیه دولت عراق در بغداد

صدها نفر در مرکز بغداد روز جمعه ۹ مهر به مناسبت دومین سالگرد اعتراضات گسترده ضد دولتی در پایتخت و جنوب عراق راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حدود هزار نفر از جمله تعداد زیادی از زنان در این راهپیمایی شرکت کرده در حالی که تصاویر اعضای خانواده خود را که در اعتراضات دو سال پیش توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، حمل می‌کردند.

این راهپیمایی حدود یک هفته قبل از انتخابات زودرس عراق برگزار شد که یکی از مطالبات اصلی جنبش اعتراضی دو سال پیش بود که اکتبر ۲۰۱۹ آغاز و تا ژانویه ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد.

در اعتراضات گسترده و خشونت‌بار دو سال پیش جوانان نقش فعالی داشتند و با تجمع دائمی و اردو زدن در میدان تحریر بغداد خواستار مبارزه با فساد مالی، بهبود خدمات عمومی و ایجاد اشتغال شدند.

این اعتراضات به خاطر سرکوب خشونت‌بار توسط حکومت و شروع همه گیری ویروس کرونا متوقف شد. حداقل ۶۰۰ نفر از معترضان براثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته شدند.

اکنون بسیاری از شرکت‌کنندگان در اعتراضات دو سال پیش معتقدند که انتخابات هفته آینده هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد و خواستار تحریم انتخابات هستند.

یکی از موضوعات اصلی راهپیمایی روز جمعه اعتراض به قتل هدفمند تعداد زیادی از فعالان مدنی بود که تاکنون عاملان آن شناسایی و مجازات نشده‌اند. این قتل‌ها فضای ارعاب در عراق را تشدید کرده و باعث شده که بسیاری از جوانان که بخش اعظم رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند به شرکت در انتخابات رغبتی نشان ندهند.

یکی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جمعه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من با شرکت در این انتخابات مخالفم چون هیچ فایده‌ای ندارد. همان احزابی هستند که همیشه در قدرت بوده‌اند و هیچ تغییری صورت نخواهد گرفت.»

راهپیمایی روز جمعه از میدان فردوس آغاز و تا میدان تحریر که مرکز اعتراضات دو سال پیش بود، ادامه پیدا کرد.

روی پلاکاردهایی که تظاهرکنندگان حمل می‌کردند نوشته شده بود :«ما بهشت نمی‌خواهیم، یک ملت می‌خواهیم.» و «صدای تشرین را نمی توانید خفه کنید.» (تشرین معادل عربی برای ماه اکتبر است که زمان شروع اعتراضات دو سال پیش بود.)

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG