لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

ناوالنی پس از «۲۰ روز اعتصاب غذا» به بیمارستان منتقل شد


پرونده الکسی ناوالنی باعث تشدید انزوای حکومت روسیه شده است.
پرونده الکسی ناوالنی باعث تشدید انزوای حکومت روسیه شده است.

وکیل الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کاخ کرملین، و اداره زندان‌های روسیه روز دوشنبه ۳۰ فروردین اعلام کردند که او به بیمارستان زندان منتقل شده است.

همکاران آقای ناوالنی که از هفته گذشته اجازه ملاقات و تماس با او نداشته‌اند در مورد وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کرده و کشورهای غربی نیز هشدار داده‌اند که مرگ احتمالی آقای ناوالنی در زندان برای حکومت روسیه پیامدهای سختی خواهد داشت.

همکاران آقای ناوالنی برای یک تظاهرات سراسری در روزهای آینده فراخوان داده‌اند ولی حکومت روسیه برگزاری هرگونه اجتماع و تظاهراتی را غیرقانونی اعلام کرده است.

پرونده الکسی ناوالنی باعث تشدید انزوای حکومت روسیه شده است. دولت آمریکا چند روز پیش تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کرد و جمهوری چک نیز به دلیل دخالت عوامل روسیه در انفجار یک انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ هجده دیپلمات روسیه را که می‌گوید ماموران امنیتی آن کشور هستند از پراگ اخراج کرده است.

اداره زندان‌های روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت الکسی ناوالنی به بیمارستان زندان منطقه منتقل شده است. این بیانیه می‌افزاید که وضعیت آقای ناوالنی «رضایتبخش» است و با رضایت خود او تحت «ویتامین درمانی» قرار گرفته است.

یکی از وکلای آقای ناوالنی نیز موضوع انتقال او به بیمارستان زندان را تایید کرد و گفت: «به من اجازه داده شد با او دیدار کنم ولی من هنوز منتظرم».

رئیس «بنیاد مبارزه با فساد» ناوالنی روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتقال الکسی ناوالنی به بیمارستان فقط به این معناست که حال او بدتر شده و حتی شکنجه‌گران نیز به بدتر شدن حال او اعتراف کرده‌اند».

الکسی ناوالنی منتقد سرسخت حکومت روسیه اوایل ژانویه پس از مدتی درمان در آلمان به دلیل مسمومیت با ماده مخرب اعصاب «نوویچوک»، به روسیه بازگشت. او در فرودگاه مسکو بازداشت شد و دادگاه حکم دو سال و نیم حبس تعلیقی او را به زندان تبدیل کرد.

این حکم مربوط به یک پرونده اختلاس بود که در سال ۲۰۱۴ صادر شده است. آقای ناوالنی و مدافعان او در همان زمان نیز اعلام کرده بودند که این پرونده انگیزه سیاسی داشته و دادگاه حقوق بشر اروپا آن را فاقد مشروعیت اعلام کرده بود.

الکسی ناوالنی از روز ۱۰ فروردین در اعتراض به محرومیت از خدمات پزشکی برای درمان درد شدید در ناحیه کمر و پاهایش اعتصاب غذای خود را شروع کرد. اداره زندان‌های روسیه می‌گوید دارو و خدمات پزشکی لازم را در اختیار او قرار داده و آقای ناوالنی را متهم کرده که با هدف جلب توجه در بیماری خود اغراق می‌کند.

دولت آمریکا به روسیه هشدار داده که مرگ آقای ناوالنی در زندان برای آن کشور «پیامدهای شدیدی» خواهد داشت. وزارت خارجه آلمان نيز وضعیت جسمی آقای ناوالنی را «نگران‌کننده» توصیف کرده است.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در جلسه روز دوشنبه این موضوع را بررسی کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه گفت روسیه وضع تحریم‌های بیشتر علیه آن کشور را تلافی خواهد کرد و افزود: «وضعیت جسمی افرادی که در روسیه محکوم و زندانی شده‌اند نمی‌تواند و نباید موضوع بحث دولت‌های خارجی باشد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG