لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

توفان دوریان به کانادا رسید؛ خسارت به مناطق ساحلی


گزارش‌ها حاکی است که توفان دوریان بعد از خسارت‌های شدید به جزیره باهاما و شرق آمریکا، وارد کانادا شده و در شهر هَلیفَکس خرابی‌های زیادی به بار آورده‌است.

این توفان دو هفته پیش آغاز شد و ابتدا با سرعت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت، جزایر باهاما را درنوردید و در این کشور تاکنون حداقل ۴۳ کشته بر جای گذاشته‌است. این توفان بعداز ظهر پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا به سواحل ایالت کارولینای جنوبی رسید و پنج قربانی گرفت، اما سرعت آن به ۱۷۵ کیلومتر کاهش یافته بود.

مرکز رصد توفان کانادا شنبه اعلام کرد که این توفان با سرعت حداکثر ۱۵۵ کیلومتر به جنوب غرب شهر هلیفکس رسید و به‌رغم اینکه از سرعت توفان نسبت به هفته گذشته کاسته شده‌است، خرابی‌های زیادی به بار آورده‌است.

مرکز توفان کانادا می‌گوید تاکنون این توفند تلفات جانی نداشته اما برخی خانه‌ها دچار خرابی شده و باعث شکستگی درختان شده‌است.

همچنین یک جرثقیل عظیم در بالای یک آپارتمان در حال ساخت سقوط کرده و باعث خرابی شده‌است. گزارش‌ها حاکی است که برخی آپارتمان‌های دیگر نیز دچار خرابی شده و برخی از مردم نیز تخلیه شده‌اند.

سه چهارم اهالی شهر هلیفکس، با ۴۰۰ هزار سکنه، نیز با قطعی برق مواجه شده‌اند، اما مقامات این شهر می‌گویند به‌رغم قطعی برق، تدارکات لازم برای مواجهه با توفان آماده شده‌است. ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان دیگر مناطق توفان‌زده نیز با قطعی برق مواجه شده‌اند.

توفند دوریان همچنین با بارش‌های سهمگین در ایالت نُوا اِسکوشیا کانادا که هلیفکس عمده‌ترین شهر آن است، همراه بوده و دولت این کشور به شهروندان برخی مناطق هشدار داده‌است که سیلاب‌ها به جریان افتاده‌اند. در برخی مناطق، میزان بارندگی در یک روز به ۱۰ سانتی‌متر رسیده‌است.

به‌رغم این‌که شدت توفان یادشده از درجه ۵ به یک (و در برخی مناطق دو) کاسته شده و قدرت آغازین را ندارد، دولت کانادا گفته‌است از ارتش برای کمک به بازسازی خرابی‌ها استفاده خواهد کرد. همچنین از ساکنان کرانه‌ها خواسته شده‌است محل مسکونی خود را تخلیه کنند.

تاکنون این توفان منجر به کشته شدن دست‌کم ۴۳ نفر در باهاما و ۵ نفر در ایالات کارولینای آمریکا شده‌است. سازمان ملل می‌گوید توفان ۷۰ هزار نفر را در جزایر باهاما بی‌خانمان کرده‌است.

منابع: آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG