لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ترامپ: به پادشاه عربستان گفتم بدون حمایت آمریکا دوام نمی‌آورید


ترامپ در جریان سخنرانی در می‌سی‌سی‌پی به مسائل مختلفی اشاره کرده است، از جمله موضوع تعرفه‌ها، توافق اتمی با ایران و نیز اظهاراتش به پادشاه عربستان سعودی
ترامپ در جریان سخنرانی در می‌سی‌سی‌پی به مسائل مختلفی اشاره کرده است، از جمله موضوع تعرفه‌ها، توافق اتمی با ایران و نیز اظهاراتش به پادشاه عربستان سعودی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بخشی از یک سخنرانی انتخاباتی در می‌سی‌سی‌پی اظهار داشت که به پادشاه عربستان سعودی گفته بدون پشتیبانی ایالات متحده «احتمالا بیشتر از دو هفته» دوام نخواهد آورد.

سخنرانی آقای ترامپ در حمایت از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره، در ایالت‌های مختلف آمریکا انجام می‌شود. او در جریان سخنرانی در می‌سی‌سی‌پی به مسائل مختلفی اشاره کرده است، از جمله موضوع تعرفه‌ها، توافقات اقتصادی با هم‌پیمانان آمریکا، توافق اتمی با ایران و نیز اظهاراتش به پادشاه عربستان سعودی.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است «ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. می‌گویید که آن‌ها پولدار هستند. و من عاشق پادشاه هستم؛ ملک سلمان. ولی من خطاب به پادشاه گفتم ما از شما مراقبت می‌کنیم، شما بدون ما احتمالا بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آورید. باید بابت نیروهای نظامیتان پول بدهید».

دونالد ترامپ جزئیاتی در مورد زمان و مکان این گفت‌وگو مطرح نکرده‌است.

دولت آمریکا روابط نزدیکی با حکومت عربستان دارد و ریاض از مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده در غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عربستان نخستین مقصد سفر خارجی او در این مقام بود. در آن زمان وزیر خارجه عربستان گفته بود این سفر به «افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط گرایی» و «تغییر نگرش در خصوص رابطه آمریکا با کشورهای عرب و جهان اسلام» می‌انجامد.

پس از خروج دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران، نیز او خواستار حمایت عربستان برای مقابله با تنش در بازار و تثبیت بهای نفت شده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا هفتم مهر ماه نیز در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، درباره ثبات در بازار نفت صحبت کرد و دو طرف راه‌های حفظ صادرات و حمایت از رشد اقتصاد جهانی را بررسی کردند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی دیگر از سخنرانی خود در می‌سی‌سی‌پی بار دیگر از خروج دولتش از توافق اتمی با ایران حمایت کرد.

ترامپ گفته: من از توافق وحشتناک اتمی خارج شدم و ایران امروز کشوری به مراتب متفاوت است. او افزوده «وقتی رئیس‌جمهور شدم پرسیدم چگونه می‌خواهید جلوی ایران را بگیرید؟ هیچ‌کسی نمی‌توانست چیزی بگوید. و من از توافق اتمی خارج شدم».

دولت ترامپ در اردیبهشت ماه از توافق اتمی خارج شد و در مرداد ماه نیز بخش اول تحریم‌های ایران را بازگرداند.

ترامپ بارها از توافق اتمی با ایران انتقاد کرده‌است. در مقابل حزب دمکرات و دولت پیشین آمریکا از این توافق حمایت کرده‌اند. دیگر کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران، یعنی بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه در برجام مانده‌اند و بر اجرای آن تاکید دارند.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، نوامبر سال جاری برگزار می‌شود و ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.

رویترز، فاکس، توئیتر، رادیو فردا|ت

XS
SM
MD
LG