لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

ترامپ قبل از خروج از برجام «خواستار حمایت نفتی عربستان شده بود»


دونالد ترامپ (راست) رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان.
دونالد ترامپ (راست) رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان.

یک روز قبل از خروج دونالد ترامپ از برجام یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در تماس تلفنی با عربستان سعودی از آن کشور خواست در صورتی که این تصمیم به تلاطم در بازار نفت منجر شد به تثبیت بهای آن کمک کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۷ خرداد در یک گزارش اختصاصی نوشت: ریاض رقیب اصلی تهران در منطقه همواره از متحدان نزدیک آمریکا بوده ولی اعمال فشار مستقیم به یک عضو اوپک در زمینه سیاست‌های نفتی کم سابقه است. دولت آمریکا آخرین بار در سال ۲۰۱۲ به عربستان سعودی فشار آورد تا تولید نفت خود را افزایش دهد.

عربستان گفته بود با وجود عبور قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ تاکنون است هنوز بازار از دوران طولانی رکود خارج نشده است. تا قبل از تماس تلفنی آمریکا با ریاض مقامات آن کشور می‌گفتند هنوز برای افزایش تولید زود است.

منابعی در عربستان به خبرگزاری رویترز گفتند یکی از دلایل تمایل آن کشور به افزایش بهای نفت این است که نرخ سهام شرکت نفت دولتی عربستان سعودی (آرامکو) که قرار است در سال ۲۰۱۹ سهام آن در بازار عرضه شود افزایش خواهد یافت.

در نتیجه، تصمیم دولت عربستان که ساعاتی پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای پیشگیری از تلاطم در بازار حاضر است تولید نفت خود را افزایش دهد موجب شگفتی اعضای اوپک شد.

سه منبع مطلع از این ماجرا گفتند ساعاتی قبل از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام یک مقام ارشد آمریکایی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تماس گرفت تا مطمئن شود واشینگتن در این زمینه می‌تواند روی کمک ریاض حساب کند.

این منابع گفتند واشینگتن نگران بود که خروج از برجام صدور نفت ایران را کاهش داده و در نتیجه به افزایش بهای نفت منجر شود.

یک سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد در مورد این تماس تلفنی بین واشینگتن و ریاض اظهارنظر کند.

یک مقام ارشد عربستان سعودی نیز حاضر نشد برقراری این تماس را تایید کند ولی گفت: «تصمیم آمریکا در مورد برجام قبل از اعلام آن به ما اطلاع داده شد. ما همیشه با مقامات آمریکایی در مورد ثبات بازار نفت در تماس هستیم».

اعلام اين تصميم عربستان در اردیبهشت‌ماه، توافق اعضای اوپک و متحدان آن سازمان به ابتکار دولت روسیه را به خطر خواهد انداخت. در این توافق که در ژانویه ۲۰۱۷ صورت گرفت و تا اواخر امسال ادامه خواهد داشت قرار است کشورهای امضاء کننده برای کمک به افزایش بهای نفت، ۱.۸ میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید اعضای اوپک قرار است روز ۲۲ ژوئن با هم دیدار کنند و تغییر در میزان تولید این سازمان مستلزم موافقت همه اعضاء است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته گفت با افزایش عرضه نفت به بازار جهانی موافق نیست.

یک منبع در اوپک که با سیاست‌های عربستان سعودی آشناست گفت ریاض و واشینگتن قبل از خروج آمریکا از برجام درمورد سیاست‌های نفتی مذاکره کرده‌اند.

ایران از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه ۲۰۱۶ نتوانسته که تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند و دلیل آن فقدان طرح‌های استخراج جدید است.

ایران به دلیل محدودیت‌ها در تولید نفت از سیاست افزایش تولید نفع چندانی نخواهد برد و در عین حال ممکن است مجبور شود میزان تولید فعلی خود را به قیمت نازلتری بفروشد.

یک منبع ديگر در اوپک گفت افزایش تولید به خاطر درخواست آمریکا برخلاف منشور این سازمان است و «برخی از کشورهای عضو آن را نخواهند پذیرفت».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG