لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران برجام را رعایت می‌کند


آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گفت ایران محدودیت‌هایی را که طبق برجام برای برنامه‌های هسته‌ای آن کشور تعیین شده رعایت کرده است ولی در عین حال افزود ایران برای دادن اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای آن کشور می‌تواند سریع‌تر عمل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود پس از خروج آمریکا از برجام در روز سوم خرداد گفت ایران محدودیت‌های مربوط به غلظت اورانیوم، حجم اورانیومی که غنی کرده و محدودیت‌های دیگر را رعایت کرده است.

این نهاد ولی از تاخیرهای ایران برای اجازه دادن به «بازرسی‌های تکمیلی» طبق پروتکل الحاقی که آن کشور بر اساس برجام موظف به اجرای آن است، انتقاد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرمانه که برای اعضای این نهاد ارسال شده و نسخه‌ای از آن را خبرگزاری رویترز دریافت کرده می‌گوید: «آژانس طبق بازرسی‌های تکمیلی که بخشی از شروط پروتکل الحاقی است از تمام مراکز و تاسیساتی که ضروری بوده در ایران بازرسی کرده.»

آژانس در بخش دیگری از این گزارش می‌گوید: «همکاری منظم و فعال‌تر ایران برای این بازرسی‌ها به اجرای پروتکل الحاقی و افزایش اعتماد کمک خواهد کرد.»

این گزارش در شرایطی تنظیم و منتشر شده که بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند برجام را حفظ کنند.

از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران از سوی رییس جمهور آمریکا حفظ برجام را به خطر انداخته و ممکن است باعث اقدامات تلافی‌جویانه ایران شود.

از نظر دونالد ترامپ برجام نواقصی جدی دارد که از جمله آنها دوره محدود اجرای آن و عدم برخورد با برنامه‌های موشکی و نقش ایران در بحران‌های منطقه‌ای مثل سوریه و یمن است.

برخی از شرکت‌های غربی از جمله شرکت فرانسوی توتال در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که به خاطر تصمیم اخیر دولت آمریکا ممکن است فعالیت و معامله با ایران را متوقف کنند.

مقامات ارشد سایر کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای از جمله روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران قرار است روز جمعه برای گفت‌وگو در مورد گام‌های بعدی در وین ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG