لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۰

مرکل می‌گوید آلمان و چین به برجام پایبند می‌مانند


آنگلا مرکل (چپ) در نشست خبری با نخست وزیر چین، لی کیانگ
آنگلا مرکل (چپ) در نشست خبری با نخست وزیر چین، لی کیانگ

ساعتی پیش از دیدار رؤسای جمهور روسیه و فرانسه که یکی از موضوعات آن برجام خواهد بود، صدراعظم آلمان در پکن بر پایبندی کشور خود و چین به توافق اتمی با ایران تاکید کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که به گزارش خبرگزاری رویترز برای دیداری دو روزه به چین سفر کرده است روز پنج‌شنبه، سوم خردادماه، در کنار نخست‌وزیر این کشور تاکید کرد که اروپا همچون چین به توافق اتمی پایبند خواهد ماند.

در همین حال روز پنج‌شنبه قرار است رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در شهر سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار و، به گزارش خبرگزاری فرانسه، «گفت‌وگویی عمقی و خصوصی» داشته باشند.

علاوه بر جنگ داخلی سوریه و اوضاع اوکراین، یکی از مهم‌ترین موضوعات این دیدار و گفت‌وگو برجام عنوان شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، رسماً خروج دولتش از میان امضاکنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

از همان زمان تلاش اروپایی‌ها، یعنی آلمان و فرانسه و بریتانیا، برای آن‌چه خبرگزاری فرانسه «نجات برجام» خوانده است آغاز شد، تلاشی که از همان آغاز با فراز و فرود همراه بوده و مقامات اروپایی بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

از جمله هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه، دوم خردادماه، پس از دیدار با مایک پومپئو، همتای آمریکایی خود، از تداوم اختلافات بین آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای با ایران خبر داده و گفت که «فکر می‌کنم که با مصالحه خیلی فاصله داریم».

به نظر می‌رسد در چند روز گذشته شرایطی که آقای پومپئو برای جمهوری اسلامی تعیین کرد کار را برای طرفین این قرارداد دشوارتر کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده اخیراً در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر جمهوری اسلامی تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

آقای پومپئو روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در سخنرانی خود در اندیشکده بنیاد هریتج برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد که با پاسخ منفی تهران مواجه شد.

در همین زمینه خبرگزاری آلمان سه‌شنبه شب خبر داده بود که وزیر خارجه آمریکا در پی آن است که «تا چند هفته دیگر» یعنی در ماه ژوئن با متحدان اروپایی کشورش درباره برجام دیدار کند.

هدف از این دیدار در گزارش‌ها «بحث درباره استراتژی جامع درباره ایران» عنوان شد.

ایالات متحده بنا بر سابقه ترجیح می‌دهد برای وادار ساختن تهران به پذیرش شرایط مایک پومپئو توافق متحدان اروپایی خود را نیز داشته باشد.

از سوی دیگر موضوع برجام یکی از موارد نادر توافق میان اروپا و روسیه است که در چند سال گذشته شاهد تیرگی هر چه بیشتر روابط و مناسبات خود بوده‌اند.

بحران‌های سوریه و اوکراین، اتهام دخالت روسیه در انتخابات کشورهای دیگر و پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس در لندن، همگی مسائلی است که هر بار بیش از پیش بر روابط مسکو با پایتخت‌های اروپایی ضربه زده است.

اما روسیه تنها مقصد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیست.

خانم مرکل هفته گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار داشت و آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد در پایان هفته جاری نخست‌وزیر ژاپن یعنی شینزو آبه در روسیه خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آلمان، رویترز، فرانسه، رادیوفردا/ ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG