لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

جاسوس سابق روس و دخترش پیشنهاد کمک کنسولی روسیه را رد کردند


یولیا اسکریپال گفته که هیچ تمایلی به کمک گرفتن از سفارت روسیه در لندن ندارد.
یولیا اسکریپال گفته که هیچ تمایلی به کمک گرفتن از سفارت روسیه در لندن ندارد.

یولیا اسکریپال، دختر سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس، که چندی پیش همراه با پدرش در سالزبوری بریتانیا با استفاده از عامل شیمیایی هدف سوءقصد قرار گرفت، در واکنش به پیشنهاد سفارت روسیه در لندن برای دادن خدمات کنسولی به آنها، گفت که از ارائه این پیشنهاد قدردان است،‌ ولی آن را رد می‌کند.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چند ساله در روسیه به بریتانیا پناهنده شده بود، اواسط اسفندماه ۹۶ همراه با دخترش یولیا با ماده‌ای ناشناخته مسموم شد.

مقامات بریتانیایی ماموران روسی را عامل این سوء قصد معرفی کردند.

یولیا اسکریپال در نخستین حضور رسانه‌ای خود از زمان مرخصی از بیمارستان گفت که او و پدرش، «بسیار خوش‌شانس هستند که از این سوءقصد جان سالم به در برده‌اند».

یولیا که پدرش هفته پیش از بیمارستان مرخص شده، گفته است: «نمی‌خواهم وارد جزییات شوم ولی دوره درمان بسیار دردآور و همراه با فشار روحی بود».

اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ شهر وین، پایتخت اتریش، محل معاوضه ۱۴ جاسوس از دو کشور ایالات متحده و روسیه بود: آمریکا ۱۰ جاسوس را به مسکو تحویل داد و در مقابل چهار جاسوس خود را از روسیه گرفت.

سرگئی اسکریپال، ۶۶ ساله، یکی از این چهار نفر بود که به گفته روزنامه بریتانیایی «گاردین» از سال ۲۰۱۱ در بریتانیا خانه‌ای خریده و در همان جا زندگی می‌کرد.

یولیا اسکریپال افزوده است: «پیشتر گفته بودم و بار دیگر هم می‌گویم که من و پدرم سخنگویی نداریم و هرگونه اظهارنظری تنها از سوی خود ما اعلام خواهد شد».

در واکنش به حمله با عامل شیمیایی در خاک بریتانیا، آن کشور همراه با آمریکا، کانادا و متحدان اروپایی‌شان شماری از دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کردند. روسیه هم این کار را تلافی کرده است.

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی تایید کرده ماده‌ای که باعث مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش شد، ساخت روسیه است.

ماده مخل اعصاب «نوویچوک» در سال‌های منتهی به پایان جنگ سرد در اتحاد شوروی سابق ساخته شد و بریتانیا مدعی شده که روسیه در دهه گذشته نیز به ساخت آن ادامه داده است. مسکو با تکذیب این اتهام، مدعی است که ماده به کار رفته در مسمومیت آقای اسکریپال و دخترش در کشوری دیگر ساخته شده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت/ ب.ت- ک.ر
XS
SM
MD
LG