لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

بریتانیا خواستار پاسخ بلند مدت غرب به تهدید روسیه شد


ترزا می، نخست وزیر بریتانیا
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا

به دنبال اخراج هفت دیپلمات روسیه توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو،در واکنش به سوءقصد به جان یک جاسوس سابق در خاک بریتانیا، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا خواستارپاسخ بلند مدت غرب به تهدید امنیتی از سوی روسیه شده است.

به گزارش رویترز، ترزا می که روز سه شنبه هفتم فروردین در جمع اعضای ارشد کابینه صحبت می کرد، با اشاره به اقدام کشورهای مختلف جهان در اخراج دیپلمات های روسیه گفته است، این کشور ها تنها به خاطر همسبتگی با بریتانیا دست به این اقدام نزده اند، بلکه آنها متوجه تهدید ( از سوی روسیه) شده اند.

به دنبال حمله به سرگئی اسکریپال،‌ جاسوس سابق روس،و دخترش یولیا با سم اعصاب در شهر سالیزبری بریتانیا،آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقدامی جمعی ده ها دیپلمات روس را اخراج کردند.

رویترز می گوید،‌اخراج این دیپلمات ها بزرگترین اقدامی جمعی دیپلماتیک کشور های غربی علیه روسیه از زمان پایان جنگ سرد است.

به گفته سخنگوی نخست وزیر بریتانیا، خانم ترزا می سه شنبه گفته است: روز گذشته شاهد لحظه ای مهم در پاسخ ما به این اقدام بی‌پروای تهاجمی بودیم، ولی هنوز جا برای کارهای بیشتری وجود دارد و ما با شرکای بین‌المللی خود برای یک مقابله بلندمدت با چالشی که روسیه ایجاد کرده است، همکاری می کنیم .

ناتو روز سه‌شنبه اعلام کرد هفت دیپلمات‌ روسیه را اخراج کرده، حضور سه نماینده جدید روسیه را بلوکه کرده و همچنین شمار فعالیت نمایندگی روسیه در این سازمان را کاهش می‌دهد.

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است: «این کار ما پیامی جدی به روسیه می‌فرستد که بداند کارهایی که می‌کند، هزینه دارد».

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا اواسط اسفندماه در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بیهوش پیدا شدند. این دو به بیمارستان منتقل شدند و هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

با استفاده گزارش های رویترز و رادیو فردا، خ.ک
XS
SM
MD
LG