لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

جدال لفظی روسیه و بریتانیا در شورای امنیت درباره مسمومیت جاسوس سابق روس


واسيلي نبنزيا، سفیر روسیه
واسيلي نبنزيا، سفیر روسیه

واسيلي نبنزيا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته است، بریتانیا با متهم کردن مسکو به دخالت در مسموم کردن جاسوس سابق روس با «آتش بازی» می کند و از این کار پشیمان خواهد شد.

بریتانیا، روسیه را به حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس و دخترش یولیا در چهارم مارس در سالیزبری در جنوب بریتانیا، متهم کرده است.

مقامات بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که گاز اعصاب به کار رفته در این حمله «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است.

روسیه که خواستار تشکیل نشست ویژه روز پنجشنبه شورای امنیت در این زمینه شده این اتهام را رد می کند.

شورای امنیت پیشتر به درخواست بریتانیا در ۱۴ مارس در خصوص حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریپال و دخترش تشکیل جلسه داده بود.

به گزارش رویترز، واسيلي نبنزيا روز پنجشنبه در سخنرانی ۳۰ دقیقه ای خود در شورای امنیت گفته است: ما به همکاران بریتانیایی خود گفته ایم که دارید با آتش بازی می کنید و پشیمان خواهید شد.

سفیر روسیه در سازمان ملل تصریح کرده است، سم اعصابی که بریتانیا می گوید در حمله به اسکریپال و دخترش بکار گرفته شده در کشورهای زیادی تولید می‌شود.

وی اضافه کرده است: این نمایشی مسخره است. واقعا نمی توانستید داستان ساختگی بهتر از این بسازید؟

این در حالی است کارن پیرس، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، در پاسخ به اظهارات واسيلي نبنزيا گفته است: کلیه اقداماتی که بریتانیا انجام داده است را می شود به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داد. ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم، اما نگرانیم که روسیه احتمالا چیزی هایی برای ترس داشته باشد.

روسیه روز چهارشنبه از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست بود که در تحقیقات این سازمان در خصوص مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش مشارکت داشته باشد. اما روسیه آرا کافی برای مشارکت در این تحقیقات را نتوانست کسب کند.

در تازه‌ترین واکنش به این پرونده که روابط غرب با روسیه را به‌شدت دستخوش تلاطم کرده است، ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه در آنکارا بار دیگر خواستار عذرخواهی غرب شد.

آقای پوتین یک روز پیش از جلسه و رأی‌گیری در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ابراز امیدواری کرده بود که نتیجه مثبت در این جلسه به دعوای دیپلماتیک جاری پایان دهد.

بریتانیا، آمریکا، اتحادیه اروپا و حتی سازمان ناتو در واکنش به مسموم شدن جاسوس سابق در خاک بریتانیا چند ده دیپلمات و مامور اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کردند.

روسیه نیز در پاسخ به اقدامی تلافی‌جویانهدست زده و به چندین مأمور و دیپلمات غربی چند روز وقت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ شهر وین، پایتخت اتریش، محل معاوضه ۱۴ جاسوس از دو کشور ایالات متحده و روسیه بود: آمریکا ۱۰ جاسوس را به مسکو تحویل داد و در مقابل چهار جاسوس خود را گرفت.

سرگئی اسکریپال، ۶۶ ساله، یکی از این چهار نفر بود که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین از سال ۲۰۱۱ در بریتانیا خانه‌ای خریده و در همان جا زندگی می‌کرد.

بیماری مشکوک آقای اسکریپال پیش از هر چیز دست‌کم اهالی رسانه را به یاد پرونده آلکساندر لیتویننکو انداخته است که طبق گزارش رسمی دولت بریتانیا با حکم حکومت روسیه مسموم شد.

سرگئی و یولیا اسکریپال پس از یک ماه هنوز در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه‌اند، گرچه هفته گذشته اعلام شد که حال یولیا رو به بهبودی است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک

XS
SM
MD
LG