لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

روسیه پرونده مسمومیت جاسوس سابق را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد


واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

یک روز پس از ناکامی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، روسیه قصد دارد روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، پرونده مسمومیت جاسوس سابق این کشور را رسماً در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند.

مسکو روز چهارشنبه نتوانست رأی اکثریت اعضای سازمان منع گسترش تسلیحات شیمایی در لاهه، هلند، را برای مشارکت در تحقیقات درباره مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق، کسب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست مسکو به طور مشترک با ایران به سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه ارائه شده بود.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چندین ساله به بریتانیا پناهنده شده بود اواسط اسفندماه ۹۶ به همراه دخترش به ماده‌ای ناشناخته مسموم شد.

مقامات بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که ماده ناشناخته مذکور «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است.

این اتهام از سوی بریتانیا که رسماً کرملین و شخص ولادیمیر پوتین را نشانه گرفته بود با انکار و تکذیب از سوی حکومت پوتین مواجه شد، با این حال لندن و متحدانش اصرار دارند که رد پای روسیه را در این پرونده یافته‌اند.

روسیه روز چهارشنبه امید داشت که با رأی‌گیری در سازمان منع تسلیحات شیمیایی بتواند در تحقیقات مربوط به این پرونده مشارکت داده شود.

به گزارش رویترز، در جریان رأی‌گیری روز چهارشنبه در این سازمان چین، آذربایجان، سودان، الجزایر و ایران از روسیه حمایت کردند، اما ۱۷ عضو دیگر سازمان به خواسته مسکو رأی ممتنع دادند.

هیئت بریتانیا در این سازمان تلاش مسکو برای مشارکت در این پرونده را تنها «تاکتیکی انحرافی» دانست، تلاشی برای «شانه خالی کردن از زیر بار پرسش‌هایی که مقامات روس باید جواب دهند».

در همین زمینه روز پنج‌شنبه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از نماینده ایران در سازمان منع شیمیایی «بر ضرورت حل و فصل اختلاف... از طریق همکاری و گفت‌وگو» تأکید کرد.

علیرضا جهانگیری، نماینده جمهوری اسلامی در این سازمان، همچنین تذکر داد که «سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به نفع دولت‌های عضو نبوده و اعتبار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را در معرض خطر قرار می‌دهد».

در پی ناکامی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه خواستار آن شد که این پرونده در جلسه روز بعد شورای امنیت مطرح شود.

به گفته واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، جلسه روز پنج‌شنبه بر نامه‌ای متمرکز خواهد بود که ترزا می نخست وزیر بریتانیا، در آن رسماً مسکو را به دست داشتن در مسمومیت جاسوس سابق متهم کرده است.

در تازه‌ترین واکنش به این پرونده که روابط غرب با روسیه را به‌شدت دستخوش تلاطم کرده است، ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه در آنکارا بار دیگر خواستار عذرخواهی غرب شد.

آقای پوتین یک روز پیش از جلسه و رأی‌گیری در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ابراز امیدواری کرده بود که نتیجه مثبت در این جلسه به دعوای دیپلماتیک جاری پایان دهد.

بریتانیا، آمریکا، اتحادیه اروپا و حتی سازمان ناتو در واکنش به مسموم شدن جاسوس سابق در خاک بریتانیا چند ده دیپلمات و مامور اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کردند.

روسیه نیز در پاسخ به اقدامی تلافی‌جویانه دست زده و به چندین مأمور و دیپلمات غربی چند روز وقت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ شهر وین، پایتخت اتریش، محل معاوضه ۱۴ جاسوس از دو کشور ایالات متحده و روسیه بود: آمریکا ۱۰ جاسوس را به مسکو تحویل داد و در مقابل چهار جاسوس خود را گرفت.

سرگئی اسکریپال، ۶۶ ساله، یکی از این چهار نفر بود که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین از سال ۲۰۱۱ در بریتانیا خانه‌ای خریده و در همان جا زندگی می‌کرد.

بیماری مشکوک آقای اسکریپال پیش از هر چیز دست‌کم اهالی رسانه را به یاد پرونده آلکساندر لیتویننکو انداخته است که طبق گزارش رسمی دولت بریتانیا با حکم حکومت روسیه مسموم شد.

سرگئی و یولیا اسکریپال پس از یک ماه هنوز در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه‌اند، گرچه هفته گذشته اعلام شد که حال یولیا رو به بهبودی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه، ایسنا؛ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG