لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

حمایت اتحادیه اروپا از موضع بریتانیا علیه روسيه در پرونده جاسوس سابق روس


آنگلا مرکل، ترزا می و امانوئل مکرون
آنگلا مرکل، ترزا می و امانوئل مکرون

گزارش ها حاکی است که اتحادیه اروپا در اقدام نمادین برای حمایت از موضع بریتانیا علیه روسیه ،سفیر این اتحادیه در مسکو را فرا خوانده است.

بریتانیا، روسیه را به دست داشتن درمسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و یولیا دخترش و «حمله با سلاح شیمیایی در خاک بریتانیا» متهم کرده است. مسکو این اتهام را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، در بیانیه مشترک رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دوم فروردین گفته اند، اتحادیه اروپا با ارزیابی بریتانیا موافق است که به احتمال زیاد روسیه مسئول (مسمومیت جاسوس سابق روس) است و هیچ توضیح قابل پذیرش دیگری به غیر از این وجود ندارد.

در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل که تا ساعت اولیه بامداد روز جمعه سوم فروردین ماه ادامه داشت،آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان موضوع اقدامات تنبیهی مضاعف علیه روسیه در واکنش به حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را مطرح کرد و گفت، اتحادیه اروپا می بایست در این باره یکپارچه اقدام کند.

آنگلا مرکل در پایان نخستین روز این نشست گفته است: ما مصم به واکنش جمعی هستیم، اما احتمالا چنین کاری را از طریق اقدامات اضافی انجام خواهیم داد.

رویترز می گوید، مارکوس ادرور، سفیر اتحادیه اروپا در مسکو برای «رایزنی» به مدت یکماه فراخوانده می شود.

طبق این گزارش، رییس جمهوری لیتوانی اعلام کرده است که کشورش آماده است تا دیپلمات های روس را اخراج کند. لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز احتمالا آماده اند دست به چنین اقدامی بزنند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پیش از این در واکنش به حمله به جاسوس سابق روس و دخترش دستور اخراج ۲۳ دیپلمات روس را صادر کرد. این در حالی است که روسیه نیز اعلام کرده است که دست به اقدام متقابل زده و ۲۳ تن از دیپلمات‌های بریتانیایی را اخراج می‌کند.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا اواسط اسفندماه در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بیهوش پیدا شدند. این دو به بیمارستان منتقل شدند و هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG