لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

روسیه در ادامه تنش با لندن ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج کرد


وزارتخانه امور خارجه روسیه
وزارتخانه امور خارجه روسیه

وزارت خارجه روسیه روز شنبه ۲۶ اسفند از تصمیم این کشور برای اخراج ۲۳ دیپلمات بریتانیایی خبر داد و اعلام کرد که این دیپلمات‌ها باید ظرف یک هفته مسکو را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر پس از دیدار مقام‌های وزارت خارجه روسیه با لوری بریستو، سفیر بریتانیا در روسیه، از سوی این وزارتخانه اعلام شده‌ است.

در اعلامیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده‌ است که «به تلافی تصمیم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، مبنی بر بیرون کردن ۲۳ روس، مسکو هم تصمیم گرفته‌ است کنسولگری بریتانیا را در روسیه ببندد و مجوز بریتانیا برای باز کردن سرکنسولگری در سن‌پترزبورگ را نیز لغو کند».

تنش اخیر در روابط مسکو و لندن پس از آن به‌وجود آمد که بریتانیا از احتمال دست داشتن رئیس‌جمهوری روسیه در یک حمله شیمیایی به یک شهروند در خاک بریتانیا خبر داد.

بریتانیا گفته است مظنون اصلی در مورد مسموم کردن این جاسوس سابق و دخترش با گاز اعصاب، روسیه است؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

شهروند یادشده، یک جاسوس سابق به نام سرگئی اسکریپال است که در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه فعال بود؛ پلیس بریتانیا روز ۱۳ اسفند اعلام کرد که سرگئی اسکریپال و دخترش، در شهر سالیزبری بریتانیا، با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند.

این دو پس از مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند و هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

نخست‌وزیر بریتانیا با حضور در پارلمان این کشور، روسیه را عامل این حمله معرفی کرد و تا نیمه‌شب سه‌شنبه به مسکو مهلت داد تا دربارهٔ این حمله توضیح دهد.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه در شورای امنیت بار دیگر دخالت مسکو در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرد.

سفیر روسیه همچنین خواستار آن شد که نمونه‌های موادی که در این حمله استفاده شده است برای تحقیق در اختیار روسیه قرار گیرد.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، نیز در روزهای اخیر در یک نشست خبری گفت که سرگئی اسکریپال برای نهادهای امنیتی بریتانیا کار می‌کرد و در خاک آن کشور مسموم شده‌ است و در نتیجه «این حادثه هیچ ربطی به روسیه ندارد، چه رسد به رهبری این کشور».

در پی به نتیجه نرسیدن جدال لفظی بریتانیا و روسیه، ترزا می روز چهارشنبه گفت که لندن تصمیم گرفته‌ است ۲۳ دیپلمات روس را اخراج و مناسبات بین دو کشور در سطوح عالی را قطع کند. همزمان سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به بریتانیا نیز لغو شد.

در واکنش به این اقدامات، در اعلامیه تازه وزارت امور خارجه روسیه که روز شنبه منتشر شد، آمده‌ است که «اگر بریتانیا گام‌های غیردوستانه بیشتری علیه روسیه بردارد، مسکو نیز ممکن است تدابیر بیشتری را اتخاذ کند».

در همین حال، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، روز ۲۳ اسفند به نشست شورای امنیت گفت که روسیه مسئول حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق این کشور و دخترش در بریتانیا است. خانم هیلی تصریح کرد که شورای امنیت باید نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد.

متحدان بریتانیا، از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان از احتمال دست داشتن روسیه در این اقدام خبر داده و آن را محکوم کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ پ.پ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG