لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

نیکی هیلی: روسیه مسوول حمله با عامل اعصاب به جاسوس سابق در بریتانیاست


خانم هیلی خواستار واکنش شورای امنیت به حادثه مسمومیت یک جاسوس سابق و دخترش در بریتانیا شده است.
خانم هیلی خواستار واکنش شورای امنیت به حادثه مسمومیت یک جاسوس سابق و دخترش در بریتانیا شده است.

نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۳ اسفند به نشست شورای امنیت گفت روسیه مسوول حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق این کشور و دخترش در بریتانیا است.

نیکی هیلی تصریح کرد که شورای امنیت باید نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد.

وی اظهار داشت: «ایالات متحده بر این باور است که روسیه مسوول حمله به دو نفر در بریتانیا با استفاده از سلاح عامل اعصاب است».

پلیس بریتانیا روز ۱۳ اسفند اعلام کرد که سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند.

این دو هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و وضعیت‌شان وخیم اعلام شده است.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه در شورای امنیت بار دیگر دخالت مسکو در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرد.

سفیر روسیه در ادامه گفته است، خواستار آن هستیم که نمونه های موادی که در این حمله استفاده شده را برای تحقیق در اختیار ما قرار دهند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با حضور در پارلمان این کشور روسیه را عامل این حمله معرفی کرد و تا نیمه شب سه‌شنبه به مسکو مهلت داد تا درباره این حمله توضیح دهد.

به دنبال بی‌اعتنایی روسیه به این درخواست، خانم می روز چهارشنبه گفت که لندن تصمیم گرفته است تا ۲۳ دیپلمات روس را اخراج و مناسبات بین دو کشور در سطوح عالی را قطع کند. همزمان سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به بریتانیا لغو شد.

مسکو این واکنش لندن را نشانه‌ای از در پیش گرفتن سیاست تقابل از سوی بریتانیا دانست و گفت به زودی با اقدام متقابل به آن واکنش نشان خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: «دولت بریتانیا سیاست تقابل با روسیه را برگزیده است».

وزارت خارجه روسیه افزوده است: اظهارات ترزا می «به شکل بی‌سابقه‌ای تحریک‌آمیز و توهین‌آمیز بوده و اساس مناسبات و گفت‌وگوی دو جانبه بین دو کشور را زیر سئوال می‌برد».

در این بیانیه، دولت بریتانیا به تعقیب سیاست «تخریب مناسبات» متهم شده، اقدامات آن کشور را «خصمانه» توصیف می‌کند و می‌افزاید «واکنش متقابل ما به زودی اعلام خواهد شد».

خانم می روز چهارشنبه در عین حال اعلام کرد هیچ یک از اعضای خاندان سلطنتی و یا وزیران دولت بریتانیا در مسابقات جام جهانی فوتبال که تابستان سال آینده در روسیه برگزار خواهد شد، شرکت نخواهند کرد.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته می‌شود: «ما اقدام دولت بریتانیا که مناسبات دو کشور را بیش از گذشته تخریب خواهد کرد کاملا غیرقابل قبول و نابجا می‌دانیم».

یک عضو ارشد پارلمان روسیه هم گفت: اتهامات بریتانیا علیه روسیه در ماجرای مسمومیت جاسوس سابق بخشی از تلاش‌های لندن برای تقویت موقعیت خود در عرصه بین‌المللی است.

کنستانتین کوساچف رییس کمیته سیاست خارجی پارلمان روسیه ضمن محکوم کردن تصمیم دولت بریتانیا به عنوان اقدامی «خصمانه» گفت: «این یک بازی کثیف با هدف تثبیت موقعیت بریتانیا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه سیاست بین‌المللی است».

او افزود: روسیه برای این مسمومیت هیچ انگیزه‌ای نداشته و بریتانیا تاکنون نتوانسته است که هیچ مدرکی دال بر دخالت روسیه در این ماجرا ارائه دهد.

رییس مجلس علیای پارلمان روسیه نیز از دولت این کشور خواست به اقدام دولت بریتانیا قاطعانه واکنش نشان دهد.

والنتینا ماتوینکو چند ساعت پس از اعلام تصمیم دولت بریتانیا گفت: «بریتانیایی‌ها بدون ارائه هیچ مدرکی به روسیه ما را گناهکار شناخته‌اند. این بی‌سابقه است و به نظرم در عرف دیپلماتیک چنین رفتاری نداریم. بنابراین روسیه باید به سرعت و با قاطعیت و متناسب با اقدام بریتانیا واکنش نشان دهد».

همزمان دولت بریتانیا به اتباع این کشور که قصد سفر به روسیه دارند هشدار داده که ممکن است با احساسات ضد بریتانیایی روبرو شوند.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت افرادی که به روسیه سفر می‌کنند باید کاملا هوشیار باشند و از اظهارنظر در مورد مسائل سیاسی و اختلافات دو کشور پرهیز کنند.

پیش‌بینی می‌شود که هزاران نفر از فوتبال‌دوستان بریتانیایی برای تماشای مسابقات تیم ملی این کشور به روسیه سفر کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر

XS
SM
MD
LG