لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

انتقاد وزیر خارجه جدید آلمان از مسکو؛ اتحادیه اروپا در مورد روسیه تصمیم‌گیری می‌کند


دونالد توسک گفته که در صورت درخواست، شورای اتحادیه اروپا موضوع «تخاصم روسیه علیه بریتانیا» را بررسی می‌کند.
دونالد توسک گفته که در صورت درخواست، شورای اتحادیه اروپا موضوع «تخاصم روسیه علیه بریتانیا» را بررسی می‌کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه جدید آلمان از اقدام روسیه که گفته می‌شود یک جاسوس سابق خود در بریتانیا را با عامل اعصاب کشته است، انتقاد کرد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که در مورد اقدامات تنبیهی علیه روسیه که بریتانیا پیشنهاد کرده، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه اعلام کرد در واکنش به مسموم شدن جاسوس دوجانبه روس و دخترش، ۲۳ دیپلمات روسیه از این کشور اخراج می‌شوند.

به گفته لندن، مظنون اصلی در مورد مسموم کردن سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در شهر سالیزبوری با عامل اعصاب، روسیه است. مسکو این اتهام را رد کرده است.

وزیر خارجه جدید آلمان گفت: «ما بررسی صورت گرفته توسط دولت بریتانیا درباره این حمله شیمیایی را جدی می‌گیریم و مایه تاسف است که روسیه برای روشن شدن این موضوع همکاری نکرده است».

هایکو ماس افزود: «مسکو باید آماده و شفاف باشد و خیلی مشخص است کاری که کرده‌اند، بدون پاسخ نخواهد ماند». آقای هاس گفت در این مورد در تماس نزدیک با بریتانیا خواهد بود.

اقدام دولت بریتانیا در اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه، شدیدترین اقدامی است که بریتانیا از زمان جنگ سرد تاکنون علیه روسیه عملی کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و دیگر رهبران کشورهای اروپای غربی این اقدام را محکوم کرده و از روسیه خواسته‌اند در مورد بررسی این پرونده، همکاری کامل داشته باشد.

در بروکسل، هرچند دونالد توسک رییس شورای اتحادیه اروپا و دیگر نمایندگان سیاسی در اتحادیه اروپا این اقدام روسیه را محکوم کردند، ولی در مورد اقدامات تنبیهی در مقابل مسکو، توافق کاملی بدست نیامد. به ویژه برلین و پاریس که خواستار احتیاط بیشتر شدند.

دولت فرانسه در خصوص شواهدی که دولت بریتانیا در این پرونده جمع‌آوری کرده، ابراز تردید کرده است. خانم مرکل هم در آلمان گفته باید در این مورد با ولادیمیر پوتین مذاکره شود. آقای پوتین در روسیه نزدیک به انتخاباتی است که به احتمال بالا، پیروز آن خواهد بود و برای شش سال دیگر ریاست‌جمهوری را در اختیار خواهد داشت.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، هنوز از اتحادیه اروپا درخواست نکرده که همگام با این کشور، فشارهای تنبیهی علیه روسیه را افزایش دهند. برخی دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند اگر چنین درخواستی مطرح شود، احتمال اینکه اجماع بر سر چنین اقدامی بدست آید، پایین است.

دونالد توسک روز چهارشنبه در بروکسل گفت موضوع روسیه را به مسائل مورد بررسی در جلسه بعدی این شورا که کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود، در صورتی که خانم می درخواست کند، می‌تواند اضافه کند.

فرانسه درخواست کرده که پیش از هرگونه اقدام درباره روسیه، بریتانیا شواهد قاطع و دقیقی در مورد دخالت این کشور ارائه کند. آنگلا مرکل گفته که اتهام مطرح شده از سوی بریتانیا علیه روسیه را خیلی جدی می‌گیرد ولی «به رغم تمامی اختلاف‌ها»، باید امکان گفت‌وگو با روسیه را باز نگه داشت.

خانم مرکل گفت: «ما نمی‌توانیم تمام پل‌های ارتباطی موجود را خراب کنیم. ما باید به رغم تمام اختلاف‌هایی که وجود دارد، با روسیه گفت‌وگو داشته باشیم».

منابع آگاه در بروکسل گفته‌اند احتمال پایینی وجود دارد که اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه وضع کند. یک مقام رسمی در بروکسل به رویترز گفته که پیشتر هم چنین درخواستی مطرح شده بود، ولی ایتالیا، یونان و مجارستان با آن مخالفت کرده بودند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، قرار است روز دوشنبه آینده جلسه‌ای با دیگر وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا داشته و گزارشی از وضعیت موجود به آنها ارائه کند.

روز چهارشنبه و پس از دیدار با مقامات بریتانیایی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- هم بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار آن شده که روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های تولید شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق، پاسخ دهد.

منابع آگاه می‌گویند مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مانعی برای حمایت این اتحادیه از لندن نخواهد بود. پیش از اقدام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم گفته شده بود مسائل امنیتی، از اولویت‌های اصلی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا باقی خواهد ماند.

رویترز می‌گوید با این حال برخی از دیپلمات‌ها ابراز تردید کرده‌اند اتحادیه اروپا در حالی که با روسیه در مسائل پیچیده‌تری چون سوریه و ایران مشغول مذاکره است، بخواهد به خاطر بریتانیا علیه مسکو دست به اقدامات تنبیهی بزند.

یک مقام رسمی فرانسه به رویترز گفته است، بریتانیا باید خود را مورد سرزنش قرار دهد چرا که اجازه داده شماری زیادی از ثروتمندان روسیه و مخالفان کرملین به آن جا بروند، ولی حالا انتظار دارد اتحادیه اروپا به آنها کمک کند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، رادیو فردا/ ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG