لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

تیلرسون: مسموم کردن جاسوس سابق روس واکنش درپی خواهد داشت


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا،
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا،

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، بامداد سه شنبه ۲۲ اسفندماه درباره مسموم کردن جاسوس سابق روسیه در بریتانیا هشدار داده و گفته است که به این اقدام پاسخ داده می شود.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پیشتر در همین روز گفت، سرگئی اسکریپال و دخترش روز ۱۳ اسفند بانوعی ماده مخرب اعصاب نظامی مسموم شده اند که در روسیه تولید می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون نیز گفته است، نمی داند که آیا دولت روسیه از این حمله مطلع بوده یا نه، ولی بهر صورت این ماده از روسیه آمده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرده است، قابل درک نیست چرا باید یک دولت چنین ماده خطرناکی را به یک مکان عمومی در یک کشور خارجی بفرستد.

رکس تیلرسون گفته است، نمی توانم درک کنم چرا فردی دست به چنین اقدامی بزند. اما این ماده را ما می شناسیم و هر جایی نیز این ماده وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا که در جریان بازگشت به واشینگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: افراد معدودی به این (ماده) دسترسی دارند.

سرگئی اسکریپال و دخترش که روز ۱۳ اسفند و بعد از یک مسمومیت اسرار آمیز در شهر سالیزبوری بریتانیا به بیمارستان منتقل شدند هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است که دولت بریتانیا قبل از متهم کردن روسیه باید تحقیقات کافی انجام داده و مشخص کند چه اتفاقی برای سرگئی اسکریپال افتاده است.

آقای پوتین روز دوشنبه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار بریتانیایی در مورد دخالت روسیه در این حادثه گفت: «شما ابتدا تحقیقات کامل را انجام دهید و بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد».

این در حالی است که رکس تیلرسون روز دوشنبه با اشاره به مسمومیت جاسوس سابق روس تصریح کرده است: این بسیار برای من و دیگران نگران کننده است و فعالیت های مشخصی را آشکار می کند که هنوز به طور کامل نمی دانیم چه چیز پشت آنها نهفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است، اگر معلوم شود مسموم کردن (سرگئی اسکریپال) کار دولت روسیه بوده است، این اقدامی بسیار جدی است.

وی اضافه کرده است: این قطعا باعث واکنش خواهد شد. من همین قدر می توانم بگویم و فراتر نمی روم.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله از ماموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود ولی سال‌ها پیش پس از انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا، در روسیه محاکمه و به زندان محکوم شد و بعد‌ها در جریان معاوضه با جاسوسان روس به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG