لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

روسیه اتهام بریتانیا در مورد مسموم کردن یک جاسوس سابق را رد کرد


سرگئی لاورف گفته است که روسیه مسئول مسموم کردن جاسوس سابق نیست.
سرگئی لاورف گفته است که روسیه مسئول مسموم کردن جاسوس سابق نیست.

روسیه روز سه شنبه اتهام مربوط به دخالت در مسموم کردن جاسوس سابق و دخترش را رد کرد و آنرا مهمل توصیف کرد و افزود در صورت دریافت نمونه‌ای از ماده مخرب اعصاب که دراین حادثه مورد استفاده قرار گرفته حاضر است با تحقیقات بریتانیا همکاری کند.

در همین حال پلیس بریتانیا اعلام کرده است، تحقیقات در مورد پیدا کردن فرد یا افرادی که سرگئی اسکریپال و دخترش را مسموم کرده اند ممکن است هفته‌ها طول بکشد و هویت هیچ فردی را که در این تحقیقات ممکن است مورد توجه قرار بگیرد، اعلام نخواهد کرد.

آقای اسکریپال و دخترش هنوز هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهر سالیزبری بستری هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفته است «به احتمال زیاد» روسیه در این اقدام دخالت داشته و به مسکو تا نیمه شب سه شنبه فرصت داده تا اقدامات خود در این ماجرا را تشریح کند. دولت بریتانیا در حال بررسی اقدامات تلافی جویانه سیاسی و اقتصادی علیه روسیه است.

کارشناسان بریتانیایی به این نتیجه رسیده اند که ماده سمی که به کار برده شده یک ماده مخرب اعصاب نظامی به نام نوویچوک است و معتقدند محل تولید این ماده روسیه است.

مقامات آمریکایی و اروپایی به سرعت حمایت خود را از بریتانیا اعلام کردند که در صورت اعمال تحریم علیه روسیه به حمایت متحدان خود نیاز دارد.

دونالد ترامپ گفت به نتیجه تحقیقات بریتانیا تکیه خواهد کرد و اگر واشنگتن با نتیجه گیری بریتانیا موافق باشد روسیه را محکوم خواهد کرد. او افزود دراین مورد با ترزا می گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش رویترز، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت درخواست آن کشور برای دریافت نمونه‌ای ازماده سمی رد شده است. او تاکید کرد که روسیه مسئول این اقدام نیست.

او افزود:«ما قبلا با انتشار بیانیه‌ای گفته ایم که این اتهام مهمل است. ما هیچ دخالتی در این ماجرا نداشتیم.»

هنوز مشخص نیست که آیا سخنان آقای لاورف در حکم پاسخ رسمی روسیه به ضرب العجل تعیین شده از سوی ترزا می است یا نه.

در همین حال پرونده روس‌های دیگری که به شکل اسرار آمیزی در بریتانیا کشته شده اند دوباره مطرح شده است. امبر راد، وزیر کشور بریتانیا گفته است، پلیس و اداره امنیت داخلی پرونده ۱۴ قتل در بریتانیا را که ممکن است با روسیه ارتباط داشته باشند مجددا بررسی خواهند کرد.

او افزود:«در هفته‌های آینده ترجیح می دهم به این نتیجه برسم که اتهامات و ادعاهای مطرح شده چیزی فراتر از این نیست.»

XS
SM
MD
LG