لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

بریتانیا: پوتین احتمالا دستور حمله به سرگئی اسکریپال را صادر کرده است


بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه گفت احتمال این که شخص ولادیمیر پوتین دستور حمله به جاسوس سابق روسیه در بریتانیا را داده باشد، خیلی بالاست. دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش، این سخنان را «نقض غیرقابل بخشش قوانین دیپلماتیک» عنوان کرد.

وزیر خارجه بریتانیا گفته است:‌ «ما هیچ مسئله‌‌ای با مردم روسیه نداریم. حتی هیچ گونه روسیه‌هراسی هم این جا در حال شکل گرفتن نیست.»

بوریس جانسون افزوده است:‌«مشکل ما با تصمیمات پوتین و کرملین تحت قدرت او است. احتمال خیلی بالایی می‌دهیم که شخص پوتین دستور این کار را داده باشد که برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، در خیابان‌های اروپا با یک سلاح شیمیایی به یک شهروند حمله شود.»

این برای نخستین بار است که یک مقام عالی و رسمی بریتانیا، شخص ولادیمیر پوتین را مسئول حمله معرفی کرده است.

ساعاتی بعد، دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت که اشاره آقای جانسون به احتمال دست داشتن رییس جمهوری روسیه در این حمله «شوکه آور و نقض غیرقابل بخشش قوانین دیپلماتیک و رفتار مسئولانه است.»

دو هفته پیش پلیس بریتانیا اعلام کرد که سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولتش تصمیم گرفته ۲۳ دیپلمات روس را از خاک پادشاهی متحده اخراج کرده و مناسبات دو کشور در سطوح عالی را به‌حال تعلیق درآورد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز جمعه در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «آیا روسیه هم در مقابل دیپلمات‌های بریتانیا را اخراج می‌کند»، کوتاه و بدون ذکر جزییات بیشتر گفت:‌ «البته که ما هم این کار را می‌کنیم.»

سرگئی اسکریپال، جاسوس مسموم‌شده روس، سال ۱۳۸۹ در میان جاسوسان مورد معاوضه بین آمریکا و روسیه بود. به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، سرهنگ اسکریپال، سپس در بریتانیا خانه‌ای خرید و در این کشور ساکن شد.

او و دخترش، که مشخص نیست اساسا چرا هدف حمله قرار گرفته، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و گفته می‌شود شرایطشان وخیم است. عابری این دو را به‌حالت نیمه‌بی‌هوش رو یک نیمکت در یک مرکز خرید یافته بود.

متحدان بریتانیا از جمله آمریکا فرانسه و آلمان این اقدام روسیه را محکوم کرده‌اند.

به استناد گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا؛ ک.ت.

XS
SM
MD
LG