لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

حمایت از بریتانیا در سازمان ملل در پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس


 سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه (در تصویر)، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند
سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه (در تصویر)، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند

متحدان بریتانیا روز چهارشنبه در سازمان ملل یکپارچه از لندن در برابر مسکو در پرونده «حمله» به جاسوس سابق روس با «گاز اعصاب» حمایت کردند. با این حال هنوز مشخص نیست آیا واکنشی فوری به روسیه که متهم به این حمله شده، نشان خواهند داد یا نه.​

نیکی هیلی،‌ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، در نشست شورای امنیت، مسکو را مسئول حمله با عامل اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا دانست. خانم هیلی خواستار واکنش شورای امنیت به این موضوع شد.

کاخ سفید آمریکا نیز در بیانیه‌ای در روز ۲۳ اسفند گفته «ایالات متحده حامی و پشتیبان نزدیک‌ترین هم‌پیمان خود می‌ماند… و اعلام می‌کند که با برآورد بریتانیا در مورد مسئولیت روسیه در این حمله، هم‌عقیده‌ است».

کم‌تر از دو هفته پیش پلیس بریتانیا اعلام کرد که سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند.

کاخ سفید در عین حال اخراج دیپلمات‌های روس از بریتانیا را نیز «واکنشی منصفانه» توصیف کرده‌است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولتش تصمیم گرفته ۲۳ دیپلمات روس را از خاک پادشاهی متحده اخراج کرده و مناسبات در سطوح عالی را به‌حال تعلیق درآورد. سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به بریتانیا نیز لغو شده‌است.

کاخ سفید ایالات متحده در ادامه بیانیه خود گفته با هم‌پیمانانش «برای آن‌که اطمینان حاصل شود، حملات زشتی مانند این دیگر تکرار نخواهند شد… همکاری می‌کند».

فرانسه نیز واکنش مشابهی نشان داده و حمایت خود را از بریتانیا ابراز کرده‌است. اما پاریس نیز تنها وعده است که «برای واکنش نشان‌دادن… در ساعت‌های آینده، هماهنگی صورت خواهد گرفت».

وزرارت خارجه آلمان نیز از «اقدام روسیه» انتقاد کرده‌است. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که در مورد اقدامات تنبیهی علیه روسیه که بریتانیا پیشنهاد کرده، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفته اگر نخست‌وزیر بریتانیا درخواست کند، این اتحادیه می‌تواند موضوع روسیه را به مسائل مورد بررسی در جلسه بعدی این شورا، اضافه کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز می‌گوید اتهام مطرح شده از سوی بریتانیا علیه روسیه را «خیلی جدی» می‌گیرد اما «با وجود تمامی اختلاف‌ها»، باید امکان گفت‌وگو با روسیه را باز نگه داشت.

از سوی دیگر مسکو واکنش‌های لندن را نشانه‌ای از سیاست «تقابل» توصیف کرده و هشدار داد که به آن‌ها واکنش نشان خواهد داد. رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه نیز از دولت آن کشور خواسته به اقدام بریتانیا «قاطعانه واکنش» نشان دهد.

سرگئی اسکریپال، جاسوس مسموم‌شده روس، در سال ۱۳۸۹ در میان جاسوسان مورد معاوضه بین آمریکا و روسیه بود. به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، سرهنگ اسکریپال، سپس در بریتانیا خانه‌ای خرید و در این کشور ساکن شد. او و دخترش، که مشخص نیست اساسا چرا هدف حمله قرار گرفته، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و گفته می‌شود شرایطشان وخیم است. عابری این دو را به‌حالت نیمه‌بی‌هوش رو یک نیمکت در یک مرکز خرید یافته بود.

جریان مسمومیت اسکریپال بسیاری را به یاد جریان درگذشت الکساندر لیتویننکو، مامور پیشین سازمان امنیت روسیه و مخالف ولادیمیر پوتین، انداخته‌است. برپایه گزارش رسمی دولت بریتانیا، آقای لیتویننکو با «حکم حکومت روسیه مسموم شد». او چند سال پس از مسمومیت با ماده رادیواکتیو، در هتلی در لندن درگذشت.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، گاردین|ت.ت|
XS
SM
MD
LG