لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

دیپلمات‌های اخراج شده روسیه از بریتانیا راهی مسکو شدند


دیپلمات‌های روسیه و خانواده‌هایشان، روز سه‌شنبه در حال ترک سفارت روسیه در لندن.
دیپلمات‌های روسیه و خانواده‌هایشان، روز سه‌شنبه در حال ترک سفارت روسیه در لندن.

۲۳ دیپلمات اخراج شده روسیه از سوی بریتانیا در پاسخ به آن چه لندن «حمله با سلاح شیمیایی در خاک بریتانیا» نامیده، روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن همراه با خانواده‌های خود راهی مسکو شدند.

گزارش شده در روسیه تصاویر این افراد در حالی به نمایش در آمد که با خانواده‌ها و فرزندان و لوازم حمل حیوانات خانگی خود در فرودگاه دیده می‌شدند.

مسکو هم پس از اعلام اخراج دیپلمات‌های روسیه اعلام کرد که دست به اقدام متقابل زده و ۲۳ تن از دیپلمات‌های بریتانیایی را اخراج می‌کند. گزارش شده در چند روز آینده، دیپلمات‌های اخراج شده بریتانیایی هم مسکو را ترک می‌کنند.

لندن، روسیه را به استفاده از سلاح شیمیایی زمان جنگ سرد برای حمله به غیرنظامیان در خاک خود متهم کرده است. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا حتی گفت احتمال دارد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «پشت این فرمان حمله» باشد.

سرگئی اسکریپال، فرد مسموم‌شده، در سال ۱۳۸۹ در میان جاسوسانی بود که آمریکا و روسیه با هم تبادل کردند. بنابر گزارش‌‌ها او سپس در بریتانیا خانه‌ای خرید و در این کشور ساکن شد. در میانه اسفندماه، عابری، او و دخترش را در حالت نیمه‌هوشیار در یک مرکز خرید در سالزبری دیده بود و با پلیس تماس گرفته بود.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و در شرایط وخیمی به ‌سر می‌‌برند. بازرسان سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هم برای تحقیق راهی بریتانیا شده‌اند.

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند عاملی که در «حمله» به آقای اسکریپال و دخترش از آن استفاده شده، عامل اعصاب موسوم به «نوویچک» است که یک سلاح شیمیایی طراحی‌شده در دوره اتحاد جماهیر شوروی بود.

بریتانیا و متحدان آن از جمله آمریکا و فرانسه از موضع لندن در پرونده «حمله» به جاسوس سابق روس با «گاز اعصاب» حمایت کرده‌اند. کاخ سفید می‌گوید با «برآورد بریتانیا در مورد مسئولیت روسیه در این حمله، هم‌عقیده‌ است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG