لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

تاکید آمریکا و بریتانیا بر مقابله با شبکه های جاسوسی روسیه


دونالد ترامپ و ترزا می (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ و ترزا می (عکس از آرشیو)

کاخ سفید روز چهارشنبه هفتم فروردین ماه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا و ترزا می،نخست‌وزیر بریتانیا در یک تماس تلفنی، درباره لزوم«انهدام» شبکه‌های جاسوسی روسیه گفت و گو و مذاکره کرده اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رهبران دو کشور در خصوص اهمیت انهدام شبکه جاسوسی روسیه و مقابله با فعالیت های مخفیانه و جلوگیری از حملات با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در خاک آمریکا و بریتانیا توافق داشتند.

طی هفته اخیر رویارویی کشورهای اروپایی و آمریکا با روسیه به دنبال حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس و دخترش یولیا در سالیزبری در جنوب بریتانیا، وارد مرحله تازه ای شده است.

بریتانیا، روسیه را متهم کرده‌است که پشت جریان «حمله شیمیایی» با استفاده از عامل اعصاب ساخته‌شده در زمان شوروی، به سرگئی اسکریپال و دخترش در خاک بریتانیا است. تاکنون بیش از ۲۰ کشور جهان در همبستگی با بریتانیا دیپلمات های روسی را از کشورها خود اخراج کرده اند.

این در حالی است که روسیه هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده و از بریتانیا خواسته اسناد و شواهد دخالت مسکو در این حمله را ارائه کند.

در همین زمینه، الکساندر لوکاشویچ،‌نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا ، روز چهارشنبه گفته است، اقدام اخراج دستجمعی ۱۵۰ دیپلمات روسیه از بیش از ۲۰ کشور، مجازات جمعی ملتی است که اتهام آن اثبات نشده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته است، مسکو عجله ای برای واکنش به اخراج دیپلمات هایش ندارد، ولی به این اقدام پاسخ خواهد داد.

رویترز می گوید،‌اخراج این دیپلمات ها بزرگترین اقدامی جمعی دیپلماتیک کشور های غربی علیه روسیه از زمان پایان جنگ سرد است.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا اواسط اسفندماه در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بیهوش پیدا شدند. این دو به بیمارستان منتقل شدند و هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ او در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

با استفاده از گزارش های رویترز ، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک

XS
SM
MD
LG