لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

هشدارهای مقام‌های آلمانی و روسی در مورد «وقوع دوباره جنگ سرد»


پوتین در جریان مراسم گرامیداشت نبرد استالینگراد
پوتین در جریان مراسم گرامیداشت نبرد استالینگراد

مقام هماهنگ‌کننده دولت آلمان در امور روسیه می‌گوید برلین خواستار حفظ روند گفت‌وگو با مسکو است و باید «دست به هر کاری زد تا جلوی یک جنگ سرد تازه با روسیه گرفته شود».

آلمان در کنار ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی، از جمله کشورهایی بودند که در حمایت از بریتانیا، دست به اخراج گروهی از مقام‌های امنیتی و دیپلمات‌های روس زده‌اند.

لندن، مسکو را متهم کرده‌است که پشت جریان «حمله شیمیایی» با استفاده از عامل اعصاب ساخته‌شده در زمان شوروی، به سرگئی اسکریپال و دخترش در بریتانیا است. اسکریپال یک جاسوس دو‌جانبه روس بود که سال‌ها پیش با شماری از جاسوس‌های روس معاوضه شد و در بریتانیا زندگی می‌کرد.

گرنوت ارلر، هماهنگ‌کننده دولت آلمان در امور روسیه، در گفت‌وگو با روزنامه «پاساور نئو پرسه» تاکید کرده تصمیم برلین برای اخراج شماری از دیپلمات‌های روس، نشان‌دهنده همبستگی با لندن است. فرانسه، آلمان و آمریکا می‌گویند با برآوردهای لندن در مورد نقش دولت روسیه در جریان حمله شیمیایی به آقای اسکریپال هم‌عقیده هستند و از بریتانیا حمایت می‌کنند.

گرنوت ارلر می‌گوید «موضع ما روشن و غیرقابل تغییر است؛ ولی در عین حال قصد داریم در روند گفت‌وگو با مسکو باقی بمانیم». ارلر افزوده است «باید هر کاری می‌شود بکنیم تا جلوی وقوع یک جنگ سرد تازه با روسیه گرفته شود».

اشاره مقام آلمانی به دروه‌ای از رقابت‌های شدید سیاسی و ژئوپلتیک میان اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش از یک سو و ایالات متحده و هم‌پیمانان آن از سوی دیگر است. دوره‌ای که کم‌وبیش از پایان جنگ دوم جهانی آغاز شد و به شکل‌های مختلف و با فراز و نشیب، تقریبا تا فروپاشی شوروی، ادامه داشت.

اظهارات گرنوت ارلر در مورد جنگ سرد هم‌زمان با سخنان مشابهی از سوی یک دیپلمات ارشد روس مطرح شده‌است.

سفیر روسیه در استرالیا روز هفتم فروردین گفته است با ادامه وضعیت کنونی «جهان ممکن است به سوی جنگ سرد سوق داده شود».

گریگوری لوگوینف، سفیر آمریکا در استرالیا، می‌گوید «غرب باید متوجه باشد که کارزار ضد روسی آن، آینده‌ای ندارد».

روسیه دست داشتن در جریان مسمومیت اسکریپال را رد کرده و به اخراج دیپلمات‌هایش از بریتانیا نیز واکنش مشابهی نشان داده‌است.

روز سه‌شنبه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تصمیم کاخ سفید برای اخراج مقام‌های روسیه در آمریکا را «تصمیمی درست» خواند و در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت این تصمیم در هم‌سویی با بریتانیا که متحد ماست، گرفته شده است. دولت آمریکا به تنهایی دستور اخراج ۶۰ مامور روس را صادر و کنسولگری این کشور در سیاتل را هم تعطیل کرده‌است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد هفت دیپلمات‌ روسیه را اخراج کرده، حضور سه نماینده جدید روسیه را لغو کرده و همچنین شمار فعالیت نمایندگی روسیه در این سازمان را کاهش می‌دهد. دبیرکل ناتو، می‌گوید، هدف؛ ارسال «پیامی جدی به روسیه» است که «کارهایی که می‌کند، هزینه دارد».

آقای اسکریپال و دخترش در شرایط جسمی وخیمی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اروپای آزاد، پاساور نئو پرسه|ت.ت|
XS
SM
MD
LG