لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

«احتمال برگزاری» دیدار ترامپ و پوتین در کاخ سفید


دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک در ویتنام
دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک در ویتنام

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد مکان احتمالی دیدار رییس جمهوری‌های آمریکا و روسیه، اعلام کرد چند مکان از جمله کاخ سفید، برای این دیدار پیشنهاد شده است.

سارا هاکبی سندرز، گفت:‌ همان‌طور که دونالد ترامپ خودش و پس از مکالمه تلفنی با آقای پوتین در بیستم مارس اعلام کرد، قرار است در آینده‌ای نه چندان دور، دیدار بین این دو برگزار شود و برخی مکان‌های احتمالی از جمله کاخ سفید، مطرح شده است.

خانم سندرز گفت:‌«تا این لحظه هیچ اطلاع دقیق‌تری در دسترس نیست که بخواهیم با شما در میان بگذاریم.»

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ، در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با مسکو و در جریان تبریک گفتن به آقای پوتین جهت پیروزی برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین را به کاخ سفید دعوت کرده است.

کرملین گفته هرچند مکان دیدار مشخص شده، ولی تاریخ دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

آقای ترامپ در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین گفته بود:‌«مکالمه‌ای خیلی خوب داشتیم و به احتمال زیاد و در آینده‌ای نه چندان دور با هم دیدار خواهیم داشت.»

در مسکو ولی، یوری اوشاکوف، مشاور ولادیمیر پوتین به رسانه‌های خبری گفت آقای ترامپ در جریان همان مکالمه تلفنی، رییس جمهوری روسیه را به کاخ سفید دعوت کرده است.

یوری اوشاکوف همچنین گفته آن زمان و پیش از جریان اخراج دیپلمات‌ها میان دو کشور، مسکو و واشینگتن فرصت این را پیدا نکرده بودند که در مورد تاریخ آن هماهنگ کنند.

بدون اعلام تاریخ قطعی دیدار میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، دیدار احتمالی رهبران روسیه و آمریکا تا این لحظه، اجلاس سران ۲۰ کشور صنعتی جهان – جی ۲۰ – است که قرار است ماه نوامبر در آرژانتین برگزار شود.

آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال و دخترش در سالزبوری در بریتانیا، ۶۰ مامور اطلاعاتی روسیه را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را هم تعطیل کرد. روسیه در واکنش، همین تعداد دیپلمات آمریکایی را اخراج کرده و کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ را هم تعطیل کرد.

روابط خارجی روسیه با بسیاری از کشورها در سایه این حمله شیمیایی قرار گرفته است. به غیر از آمریکا، بریتانیا و سازمان آتلانتیک شمالی ناتو، ۲۵ کشور جهان هم شماری دیپلمات‌های روسی را اخراج کرده‌اند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس، اینترفکس و فرانسه/ ک.ت.
XS
SM
MD
LG