لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

رویترز: گزارش‌ها درباره پیشنهادهای جدید اروپا به ایران در نشست آتی وین «نادرست است»


خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به نقل از مقام‌های سه کشور اروپایی گزارش یک روزنامه آلمانی درباره ارائه پیشنهادهای اقتصادی اروپا به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌هایش در منطقه را تکذیب کرده است.

روزنامه آلمانی «ولت ام سونتاگ» ساعاتی پیشتر به نقل از «منابع اروپایی» نوشته بود در نشست روز جمعه نمایندگان ایران و پنج قدرت جهانی که در وین برگزار می‌شود قرار است به ایران پیشنهاد شود در ازای توقف دخالت‌هایش در منطقه و محدود کردن برنامه موشک‌های بالیستیکش از کمک‌های اقتصادی بهره‌مند شود.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از سه کشور اروپایی که «در مذاکره با دونالد ترامپ برای متقاعد کردن او به باقی ماندن در برجام شرکت داشتند» گزارش داده است که ادعای روزنامه آلمانی «نادرست است».

یکی از این منابع اروپایی به رویترز گفته است: «نشست وین در جمعه آینده به موضوعات مرتبط با اجرای برجام اختصاص دارد ... و هیچ موضوع دیگری در آن مطرح نخواهد شد».

همزمان عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، روز یکشنبه پس از نشست غیرعلنی مجلس به تلویزیون دولتی ایران گفت: «هیچ بحث غیربرجامی با طرف‌های اروپایی و دیگر کشورها در حال حاضر نداریم و فقط در چارچوب برجام مذاکره می‌کنیم».

به گفته عباس عراقچی، «کمیسیون مشترک برجام» روز جمعه «برای بررسی ابعاد ناشی از خروج آمریکا از برجام و تبعات آن خواهد بود».

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال گفت که در نشست روز جمعه بررسی خواهد شد که «چگونه می‌شود نبود آمریکا را جبران کرد و کشورهای دیگر چگونه می توانند این نبود را جبران کنند».

دونالد ترامپ حدود دو هفته پیش با تأکید بر اینکه برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد، خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را اعلام کرد.

سه کشور اروپایی نیز ضمن تأکید بر حفظ برجام، از فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین اقداماتش در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند. از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چند روز پیش گفت «برجام ایده‌ال نیست» اما برای گفت‌وگو درباره دیگر موضوعات «تهدیدآمیز» ایران «بهتر است توافق هسته‌ای حفظ شود».

با وجود تأکید مقام‌های اروپایی بر حفظ برجام، شماری از شرکت‌های بزرگ گفته‌اند از بیم تحریم‌های آمریکا علیه تهران حاضر به ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران نیستند.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه در دیدار با کمیسر انرژی اروپا که به تهران سفر کرده است گفت خروج احتمالی شرکت‌های اروپایی از ایران «در تناقض با پایبندی اروپا به برجام خواهد بود».

مقام‌های آلمان هنوز واکنشی به گزارش روزنامه «ولت ام سونتاگ» نشان نداده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG