لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۸

رئیسی در مراسم روز دانشجو: آقایی شکلات به من داد، چه کردند با بیچاره، کی دیکتاتور است؟


ابراهیم رئیسی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران در یک جمع گزینش‌شده و فضای امنیتی سخنرانی کرد
ابراهیم رئیسی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران در یک جمع گزینش‌شده و فضای امنیتی سخنرانی کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در مراسم روز دانشجو در جمعی گزینش‌شده به ماجرای تعارف کردن شکلات به وی در سنندج اشاره کرد و انتقادها از رفتار کاسب سنندجی را به «دیکتاتوری» شبیه دانست.

اشاره وی به تعارف کردن آجیل و شکلات از سوی یک کاسب در بازار سنندج به رئیس‌ جمهور در بازدید وی از بازار این شهر بود که هفته گذشته با انتقادهای گسترده همراه شد.

از آن رو که شهرهای کردنشین ایران از جمله سنندج در ماه‌های اخیر صحنه اعتراضات و نیز سرکوب گسترده بوده، انتقادها به اندازه‌ای پیش رفت که کاسب یادشده در یک ویدئو از اقدام خود عذرخواهی کرد.

ابراهیم رئیسی در واکنش به این اتفاق گفت: «در کردستان آقایی شکلات به من داد، چه کردند با این بیچاره؟! آیا این درست است؟ می‌گویند دیکتاتوری، شما این موضوع را ببینید، کی دیکتاتور است؟»

وی نیز همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراضات و انتقادهای سه ماه اخیر را «اغتشاشات و نِق» نامید و افزود: «اغتشاش و به هم‌ریختگی و تخریب با اعتراض فرق دارد... نقد اگر نِق بشود مشکل ایجاد می‌کند.»

رئیسی روز چهارشنبه، ۱۶ آذرماه، در حالی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شد که دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با دور جدید اعتراض‌ها، صحنه اعتصاب و مخالفت‌های علنی و کم‌سابقه و نیز حضور بی‌حجاب دانشجویان در تجمعات و نیز کلاس‌های درس بوده است.

طی این مدت، تعداد نامشخصی دانشجو بازداشت و تعلیق شده و به کمیته‌های انضباطی ارجاع داده شده‌اند و در موارد متعددی نیز نیروهای لباس‌شخصی و نظامی وارد دانشگاه‌ها شده، به ضرب و شتم دانشجویان پرداخته و به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

گزارش شبکه‌های اجتماعی حاکی است در مراسم روز ۱۶ آذر که در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز دانشجو معروف است، دانشجویان گزینش‌شده، نیروهای لباس‌شخصی و بسیج به جای دانشجویان در داخل سالن مراسم در دانشگاه تهران مستقر شده بود.

اسکن شدن کارت‌های همه دانشجویانی که اجازه ورود به سالن را یافتند و مراقبت‌های امنیتی گسترده از دیگر گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است.

رئیسی نیز در این زمینه گفته: «برخی توصیه کردند امروز دانشگاه نیایم و یا حداقل دانشگاه تهران نیایم ولی من گفتم که دنبال تعطیلی علم و دانشگاه نیستم بلکه به دنبال گشایش هستم.»

وی در اظهارات خود بار دیگر اعتراضات را «آشوب» نامید و گفت: «مشکلات اقتصادی هست، اما آشوب‌ها ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد و دلیل عدم همراهی مردم و دانشجوی ما با این آشوب‌ها هم این است که متوجه پشت پرده این حرکات هستند و آنها را ناکام گذاشته و خواهد گذاشت.»

وی به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی درباره اختلال گسترده سه‌ماهه اینترنت در ایران گفت: «درباره اینترنت، من در انتخابات حرفی زدم که گاهی هم بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند! من خودم یادم هست... سخن ما این است که اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟»

مقام‌های جمهوری اسلامی که پس از آغاز دور تازه اعتراضات، در دسترسی شهروندان به اینترنت آزاد اخلال جدی ایجاد کرده‌اند، با نادیده گرفتن این موضوع و تاثیر آن بر کسب‌ و‌ کارهای آنلاین، مسئولیت را متوجه «دشمن» می‌دانند.

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران هم در این مراسم گفت: «دشمنان ملت ایران در حوادث اخیر تلاش کردند با کمک معدودی فریب‌خورده با ایجاد بحران تصنعی در دانشگاه‌ها تصویری کاریکاتوری و غیرواقعی از دانشگاه‌ها ارائه دهند، دانشجویان اما هوشمندانه‌ مقابل این توطئه ایستادند.»

روز سه‌شنبه حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در یک مراسم دانشجویی که دانشجویان مستقل موفق به حضور در آن شدند، با تنش‌ها و حاشیه‌های تندی همراه شد و سخنان دانشجویان، بارها خشم زاکانی را برانگیخت و وی با ادبیات کم‌سابقه‌ای با دانشجویان صحبت کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG