لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران همچنان به محدودیت‌های محوری برجام پایبند است


مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی (عکس از آرشیو)
مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی (عکس از آرشیو)

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۰ خرداد در گزارش فصلی خود اعلام کرد، غنی سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان درحد تعیین‌شده قرار دارد و این کشور به تعهدات خود در توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایبند است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، نسخه‌ای از این گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی که به کشورهای عضو ارسال شده را رویت کرده است که در آن تایید شده ایران همچنان به محدودیت‌های محوری در توافق برجام عمل کرده است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در سال گذشته، ایران اعلام کرده است که کماکان به این توافق پایبند خواهد بود. اما سه هفته پیش ایران رسما خروج از «برخی» تعهدات ذیل برجام را اعلام کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام اعلام کرده است که به دلیل «عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش» در برجام، برای ایران «راهی جز کاهش تعهداتش نیست».

به گزارش آسوشیتدپرس، در پانوشت این گزارش آمده است، ایران تا ۳۳ سانتریفیوژ «IR-6» نصب کرده است که مذاکرات کارشناسی و فنی در خصوص نصب این سانتریفیوژ‌ها ادامه دارد.

براساس برجام ایران به آزمایش دستگاه‌های 6-IR و 8-IR ادامه خواهد داد، و در میانه سال هشتم، آزمایش تا سی دستگاه ماشین 6-IR و 8-IR را آغاز خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ۲۰ فروردین هشدار داده بود که در صورت تداوم فشار ها، جمهوری اسلامی تولید سانتریفیوژهای پیشرفته 8-IR را شروع خواهد کرد.

در همین حال، یک دیپلمات ارشد که خواست نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت، مذاکرات فنی در مورد نصب سانتریفیوژها 6-IR بین پنج کشور باقیمانده در توافق برجام و ایران درجریان است.

این دیپلمات اضافه کرد: «در مورد این موضوع بحث شده است و ما آنچه را ببینیم گزارش می‌کنیم.»

مقام های ایران مدعی هستند که کارآیی سانتریفیوژهای IR-6 حدود ۱۰ برابر بیش ازمدل‌های IR-1 است.

ذخایر اورنیوم غنی شده و آب سنگین

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود تصریح کرده است: ذخیره آب سنگین ایران تا پنجم خرداد ۱۲۵.۲ تن بوده است. میزان ذخیره آب سنگین در ماه فوریه ۱۲۴.۸ تن بود. بنابراین ذخیر آب سنگین ایران پایین تر از سقف مجاز تعیین شده در برجام یعنی ۱۳۰ تن آب سنگین است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را تا ۳۰ اردیبهشت ۱۷۴.۱ کیلوگرم ا اعلام کرده است.

طبق این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در بهمن ماه ۱۶۳.۸ کیلوگرم بود. سقف مجاز تعیین شده در برجام برای ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰۲.۸ کیلوگرم است

در همین زمینه، بهروز کمالوندی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ۲۶ اردیبهشت گفته بود که ایران دیگر خود را به شاخص‌های تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی شده یعنی سقف ۳۰۰ کیلوگرم و ۱۳۰ تن آب سنگین در چارچوب بند ۲۶ برجام متعهد نمی‌داند.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ایران در سال ۱۳۹۴ در وین بر سر حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. طبق برجام، ایران محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شد.

دونالد ترامپ که منتقد توافق هسته‌ای با ایران است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ حکم به بازگشت تحریم‌هایی داد که در چارچوب اجرایی شدن برجام به تعلیق درآمده بود.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و اردیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG