لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

ارتش اسرائیل می‌گوید برای مقابله با تهدیدات دریایی احتمالی جمهوری اسلامی آماده می‌شود


یک قایق نظامی، یک زیردریایی ارتش اسرائیل را در نزدیکی سواحل حیفا در دریای مدیترانه اسکورت می‌کند
یک قایق نظامی، یک زیردریایی ارتش اسرائیل را در نزدیکی سواحل حیفا در دریای مدیترانه اسکورت می‌کند

اسرائیل روز یکشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد که در حال کسب آمادگی برای مواجهه با «وضعیت وخیم دریایی» و مقابله با حملات احتمالی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در دریای سرخ است.

ارتش اسرائیل تأکید کرد که گروه حزب‌الله لبنان ده‌ها موشک زمین به دریا در اختیار دارد که می‌تواند کشتی‌ها، سکوهای نفتی و تأسیسات حساس اسرائیل در کرانۀ دریای سرخ را هدف قرار دهد.

ارزیابی‌های نظامی همچنین حاکی است که این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی به مقادیری شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) و نیز پهپاد و موشک‌های نقطه‌زن دسترسی یافته است.

به نوشته وب‌سایت وای‌نت، نیروی دریایی اسرائیل علاوه‌بر این‌که زیردریایی‌ها و شناورهای بیشتری به خدمت گرفته، استفاده از هوش مصنوعی را نیز گسترش داده، و هم‌زمان در پی ایجاد سامانه «گنبد آهنین دریایی» است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز ۲۰ فروردین به‌نقل از «منابع اطلاعاتی غربی و اسرائیلی» نوشت که سپاه پاسداران برای حملۀ پهپادی به کشتی‌هایی در مالکیت اسرائیل در آب‌های منطقه «آماده شده» تا کشته‌شدن دو سپاهی در یکی از حملات اخیر اسرائیل در سوریه را تلافی کند.

ارتش اسرائیل بارها در مورد گسترش تهدیدهای «مستقیم و غیرمستقیم» از سوی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله در عراق، یمن، سوریه، لبنان و غزه هشدار داده است.

وزیر دفاع اسرائیل ۳۰ فروردین گفته بود که جمهوری اسلامی ایران سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان، ۱۰۰ میلیون دلار به گروه حماس و ده‌ها میلیون دلار به گروه فلسطینی جهاد اسلامی کمک می‌کند.

یوآو گالانت در آن نشست خبری تأکید کرد که دوران درگیری‌های محدود از یک جبهه به پایان رسیده است و اسرائیل باید خود را برای جنگی فراگیر در چند جبهه و به طور هم‌زمان آماده کند.

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر بارها هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، در صدد هستند اسرائیل را به ورطۀ جنگی «همه‌جانبه» بکشانند.

اسرائیل حدود دو هفته پیش از جانب سوریه، لبنان و باریکه غزه هدف حملات راکتی متعدد قرار گرفت. هر چند شلیک راکتی از غزه به اسرائیل در حملات پیاپی متقابل میان اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی سابقه دارد، اما حملات راکتی از خاک لبنان و سوریه به شمال اسرائیل رویدادی نادر به‌شمار می‌رود.

در همین زمینه روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال در شماره ۲۵ فروردین خود به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در هفته‌های اخیر با رهبران حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده است. این سفر تقریباً همزمان با حملات به اسرائیل از خاک لبنان صورت گرفت.

با استفاده از وب‌سایت یدیعوت آحرونوت و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG